| تأثیر استفاده از فناوریهای نوین آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی بر انگیزش و یادگیری مهارتهای حرکتی دانشآموزان |
| کد مقاله : 1031-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
سید امین سعادتمند * خیابان مطهری، کوچه تمدن، نبش بن بست سوسن، پلاک 46 |
| چکیده مقاله |
| هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از فناوریهای نوین آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی بر انگیزش و یادگیری مهارتهای حرکتی دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی بود. روش شناسی: این مطالعه بهصورت شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره دوم ابتدایی (چهارم تا ششم) شهر رشت بود که 60 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل آزمون مهارتهای بنیادی حرکتی (FUS)، چکلیست مهارتهای حرکتی گالاهو و اوزمون، و پرسشنامه انگیزش ورزشی(SMS) بود که روایی و پایایی آنها در مطالعات پیشین تأیید شده است. گروه تجربی طی 8 هفته تحت آموزش مهارتهای حرکتی مبتنی بر اپلیکیشن هوش مصنوعی با ارائه بازخورد لحظهای و شخصیسازی تمرینها قرار گرفت و گروه کنترل همان آموزشها را به روش سنتی دریافت کرد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که مداخله مبتنی بر هوش مصنوعی تأثیر قابلتوجهی بر بهبود عملکرد حرکتی دانشآموزان نسبت به روش سنتی داشت. میانگین نمرات مهارتهای جابهجایی، کنترل شیء و تعادل در گروه آزمایش در پسآزمون نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافت (p<0.001). علاوهبراین، در مؤلفههای انگیزش شامل انگیزش درونی، بیرونی و خودتنظیمی نیز افزایش معناداری در گروه آزمایش مشاهده شد (p<0.001). نتیجه گیری: بهطور کلی، نتایج بیانگر اثربخشی هوش مصنوعی در ارتقای یادگیری حرکتی و انگیزش دانشآموزان و ضرورت بهرهگیری از آن در آموزش تربیتبدنی مدارس است. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، مهارتهای حرکتی، انگیزش، فناوریهای نوین آموزشی، دانشآموزان ابتدایی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |