بررسی تاثیر تربیت بدنی مدرسه در کاهش ناهنجاری های رفتاری، اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1032-4THPECONF (R1)
نویسندگان
محمد مهدی نامی *1، نعمت الله نجاتمند ملاری2
1دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان- پردیس چمران- تهران
2استادیار، گروه تربیت‌بدنی، دانشکده علوم تربیتی، پردیس شهید چمران، دانشگاه فرهنگیان، تهران.
چکیده مقاله
هدف: افزایش ناهنجاری‌های رفتاری در دانش آموزان ممکن است با کاهش عملکرد تحصیلی و محدود شدن توسعه انسانی همراه باشد. هدف تحقیق حاضر، نقش ورزش در کاهش ناهنجاریهای رفتاری دانش آموزان است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع مروری است. در این راستا، از طریق مطالعه مروری نظام‌مند و کلید واژه‌های تخصصی "ناهنجاری رفتاری"، "ورزش"، “Abnormal Behaviors” و "Physical Exercise" در پایگاه داده پژوهشی شاملElsevier ، Direct Science،Google Scholar ،Scopus وSpringer ، مقالات منتشر شده بین سال‌های 2000 تا 2025 با شیوه کتابخانه ای جمع آوری و مورد بررسی محتوایی قرار گرفتند. نتایج: یافته‌های این پژوهش نشان داد ورزش در مدارس از جنبه‌های مختلف تحصیلی، روانی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی بر عملکرد دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد. افزایش رشد عاطفی و روانی دانش‌آموزان موجب تعاملات اجتماعی بهتر، قدرت تفکر و تمرکز بیشتر در انجام کارها و پیشرفت تحصیلی آن‌هامی‌شود. دانش‌آموزانی که در فعالیت‌های ورزشی مدارس فعال هستند، در عدم بروز رفتارهای ناسازگارانه، ضداجتماعی و غیراخلاقی از خود موفق بوده‌اند. نتیجه گیری: با اتخاذ رویکردهای جامع و عادلانه که هم آموزش دروس مختلف تحصیلی و هم ورزش را در اولویت قرار می‌دهند، مدارس می‌توانند محیط‌های حمایتی ایجاد کنند که رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان، سازگاری روانشناختی و آسایش بلندمدت را ارتقا دهند.
کلیدواژه ها
ناهنجاری های رفتاری، آموزش و پرورش، تربیت بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر