ارزیابی تأثیر سیستم‌های بازخورد هوشمند بر عملکرد بدنی و درک یادگیرندگان در کلاس‌ درس تربیت بدنی
کد مقاله : 1035-4THPECONF (R1)
نویسندگان
سید امین سعادتمند *
اداره آموزش و پرورش ناحیه دو رشت
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، ارزیابی تأثیر سیستم‌های بازخورد هوشمند مبتنی بر فناوری‌های پوشیدنی بر عملکرد مهارتی و درک کیفیت بازخورد در یادگیرندگان کلاس‌های تربیت بدنی بود. پژوهش با طراحی دوگروهی و اندازه‌گیری مکرر انجام شد. نمونه شامل ۶۰ دانش‌آموز دختر با میانگین سنی ۱۶٫۵ ± ۱٫۰ سال بود که به دو گروه تجربی (آموزش شوت بسکتبال با بازخورد هوشمند) و کنترل (آموزش سنتی) تخصیص یافتند. مداخله آموزشی ۸ هفته به‌صورت ۲۴ جلسه ۴۵ دقیقه‌ای اجرا شد. برای سنجش عملکرد، متغیرهای دقت شوت، زاویه آزادسازی و سرعت دست اندازه‌گیری و درک کیفیت بازخورد با پرسشنامه ارزیابی شد. داده‌ها در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری جمع‌آوری و با تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که اثر زمان و تعامل گروه × زمان بر تمامی متغیرها معنادار است (p < 0.001)، که نشان‌دهنده پیشرفت گروه تجربی و پایداری اثر در پیگیری است. اثر زمان در دقت شوت با اندازه اثر بزرگ (η²p = 0.595) و تعامل گروه × زمان نیز معنادار و با اندازه اثر بزرگ (η²p = 0.453) بود. برای زاویه آزادسازی و سرعت دست، اندازه اثر تعامل در دامنه متوسط تا بزرگ (η²p > 0.14) گزارش شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از سیستم‌های بازخورد هوشمند می‌تواند به‌طور مؤثری کیفیت یادگیری مهارت‌های حرکتی را بهبود بخشد و جایگزینی کارآمد برای روش‌های سنتی باشد.
کلیدواژه ها
بازخورد، حسگر پوشیدنی، شوت بسکتبال، کیفیت بازخورد، یادگیری مهارت‌های حرکتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی