ارتباط بین میزان مشارکت در بازی‌ها و فعالیت‌های بدنی با رشد الگوهای بنیادی حرکت در کودکان و نوجوانان
کد مقاله : 1036-4THPECONF
نویسندگان
نرجس اقدامی عربانی *
اداره آموزش و پرورش
چکیده مقاله
مقدمه و هدف: مهارت‌های حرکتی بنیادی اساس رشد مهارت‌های ورزشی را تشکیل می‌دهند، که برای کودک راهی جهت جستجوی محیط و کسب دانش در دنیای پیرامون است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین میزان مشارکت در بازی‌ها و فعالیت‌های بدنی با رشد الگوهای بنیادی حرکت در کودکان و نوجوانان می‌باشد.
روش بررسی: در پژوهش حاضر، با استفاده از روش مروری و با انتخاب مقالات و کتاب‌های موجود در بین سال‌های 2000 تا 2020 از پایگاه‌های اطلاعاتی داخل شامل ایرانداک، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، Medline Proquest, Scopus, Elsever Magiran, Pubmed, Web of science, Science Direct، اطلاعات موردنظر در مورد رشد الگوهای حرکتی بنیادی و ارتباط آن با مشارکت در بازی‌ها و فعالیت‌های بدنی، جمع‌آوری و موردبررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: از میان 70 مطالعه مرتبط با موضوع 40 مطالعه انتخاب‌شده است که بر اساس نوع مداخلات بازی‌ها، فعالیت‌های بدنی، تقسیم‌بندی شدند، گروه اول شامل مقالاتی است که تأثیر انواع بازی‌ها بر رشد الگوهای حرکتی بنیادی را بررسی کرده‌اند، گروه دوم شامل تأثیر فعالیت‌های بدنی مختلف و تمرینات مختلف بر رشد الگوهای حرکتی بنیادی، گروه سوم، مقایسه تأثیر بازی‌های و فعالیت‌ها بر رشد الگوهای بنیادی در دختران و پسران و گروه چهارم تأثیر فعالیت‌های بدنی بر رشد الگوهای بنیادی در کودکان مبتلابه ناتوانی‌های حرکتی و ذهنی بود.
نتیجه‌گیری: این مطالعه مروری نشان می‌دهد که شرکت در فعالیت‌های بدنی و بازی‌ها باعث رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی در کودکان و نوجوانان می‌شود، بنابراین به‌عنوان فرصتی جهت افزایش رشد الگوی بنیادی حرکتی توصیه می‌گردد.
کلیدواژه ها
الگوهای بنیادی حرکت، بازی، فعالیت بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر