الگوی آموزشی تلفیقی حرکتی-اخلاقی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در تربیت بدنی با رویکرد اسلامی
کد مقاله : 1046-4THPECONF
نویسندگان
فرزانه شاهین آرا *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
درس تربیت بدنی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، اغلب بر بهبود مهارت‌های حرکتی پایه متمرکز بوده و از بعد تربیت اخلاقی و اجتماعی غفلت شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی آموزشی تلفیقی (حرکتی-اخلاقی) مبتنی بر مبانی تربیت اسلامی برای این دانش‌آموزان انجام شد. این تحقیق از نظر ماهیت، کیفی و به روش توصیفی-تحلیلی بود. داده‌ها از طریق مطالعۀ کتابخانه‌ای متون اسلامی و اسناد بالادستی نظام آموزشی و نیز مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۵ نفر از خبرگان (دبیران مجرب تربیت بدنی، متخصصان علوم تربیتی و استادان آشنا با مبانی اسلامی) گردآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش منجر به طراحی الگویی با پنج مؤلفه اصلی شد: اهداف (تربیت تمام‌ساحتی)، اصول راهنما (مانند عدالت تربیتی، تلفیق، تأکید بر توانمندی‌ها)، محتوای تلفیقی (پیوند فعالیت‌های حرکتی با ارزش‌هایی مانند تعاون، صبر و انضباط)، روش‌های تدریس فعال (بازی‌های نقش‌آفرینی، الگوسازی و بحث گروهی) و ارزشیابی چندبُعدی (فرآیندمحور و توصیفی). این الگو با ارائه چارچوبی نظام‌مند، درس تربیت بدنی را به بستری برای تحقق تربیت اسلامی و تمام‌ساحتی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تبدیل می‌کند. اجرای این الگو می‌تواند موجب غنای محتوای آموزشی و ارتقای کیفی آموزش در حوزۀ تربیت بدنی ویژه شود.
کلیدواژه ها
الگوی آموزشی تلفیقی، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، تربیت بدنی، تربیت اسلامی، تربیت تمام‌ساحتی، آموزش اخلاق محور
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر