| بررسی تطبیقی برنامه درسی و آموزش تربیت بدنی در کشورهای ایران و مالزی |
| کد مقاله : 1050-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
نیره شاه محمدی *1، اسماعیل رحیمی2 1دانشیار و عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی 2دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش تطبیقی به بررسی و مقایسه برنامه درسی و آموزش تربیت بدنی در دو کشور ایران و مالزی میپردازد. هدف اصلی شناسایی تفاوتها و شباهتهای اهداف، محتوا، روشهای تدریس و نظام ارزشیابی این دو نظام آموزشی است. روش تحقیق کیفی و تطبیقی بوده و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شده است. دادهها از منابع اسنادی شامل برنامههای درسی، گزارشها و مقالات علمی داخلی و خارجی گردآوری و با استفاده از نرمافزار تحلیل کیفی (MaxQDA) تحلیل شدهاند. یافتهها نشان میدهد هر دو کشور بر توسعه مهارتهای حرکتی، سلامت جسمانی و روانی و تقویت مهارتهای اجتماعی تأکید دارند، اما مالزی با بهرهگیری از فناوریهای نوین، روشهای مشارکتی و محتوای متنوعتر، پیشروتر است. ایران با وجود محدودیتهای زیرساختی و روشهای سنتی تدریس، در مسیر بهبود قرار دارد. نظام ارزشیابی مالزی مستمر و کیفی است، در حالی که ایران بیشتر بر کمیت و حضور دانشآموزان تمرکز دارد. این مطالعه با ارائه راهکارهای عملی، به بهبود کیفیت آموزش تربیت بدنی در ایران کمک میکند و اهمیت بهرهگیری از تجربیات موفق جهانی را برجسته مینماید. |
| کلیدواژه ها |
| برنامه درسی، محتوا،روش تدریس ،شیوه ارزشیابی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |