روش آموزش ADAPT، کارکردهای اجرایی، مهارت های پایه حرکتی، دانش آموزان ابتایی
کد مقاله : 1052-4THPECONF
نویسندگان
عین اله سکینه پور *
گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران
چکیده مقاله
مشکلات مهارت‌های پایه حرکتی در کودکان می‌تواند به افت عملکرد تحصیلی و محدودیت در فعالیت‌های اجتماعی منجر شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش آموزش ADAPT (یک چارچوب آموزشی ساختاریافته و منعطف است که بر اساس ارزیابی مستمر از توانایی‌های هر دانش‌آموز و تطبیق فعالیت‌ها با سطح عملکرد او طراحی شده است)، بر ارتقای کارکردهای اجرایی و عملکرد حرکتی در دانش‌آموزان کلاس دوم ابتدایی شهرستان اسلام‌آباد غرب در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ انجام شد.این مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان کلاس دوم ابتدایی بود که از میان آن‌ها ۴۰ نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش آموزش ADAPT و کنترل (روش معمول) تقسیم شدند. برای سنجش کارکردهای اجرایی از پرسشنامه عصب‌شناختی کولیج، تد، استوارت و سگال (2002) شامل سه خرده‌مقیاس تصمیم‌گیری–برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و بازداری استفاده شد. جهت اندازه‌گیری مهارت‌های حرکتی، پرش جفت پا با متر نواری (میانگین سه پرش) و لی‌لی (تعداد پرش‌های متوالی و مسافت طی‌شده) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مکرر و اندازه اثر کوهن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد روش آموزش ADAPT نسبت به روش معمول موجب بهبود معنادار در مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی (تصمیم‌گیری–برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و بازداری) و همچنین مهارت‌های پایه پرش و لی‌لی شد (p<0/05).. آموزش مبتنی بر روش ADAPT می‌تواند به‌عنوان رویکردی کارآمد برای ارتقای همزمان توانایی‌های شناختی و حرکتی در دانش‌آموزان ابتدایی دارای مشکلات مهارت‌های پایه به کار رود.
کلیدواژه ها
روش آموزش ADAPT، کارکردهای اجرایی، مهارت های پایه حرکتی، دانش آموزان ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر