| عنوان مقاله: بررسی اثر اصول پداگوژیک بر طراحی برنامه درسی تربیت بدنی |
| کد مقاله : 1057-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
احمد کاظمی *1، سیده سمیه سمائی2، زهرا دریکوندی3 1استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان- پردیس علامه طباطبایی خرم آباد 2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان Faculty Member at Farhangian University 3دبیر تربیت بدنی شهرستان خرم آباد |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر اصول پداگوژیک بر طراحی برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس متوسطه انجام شد. این تحقیق از نوع میدانی و با روش توصیفی-تحلیلی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهر اراک در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ (۱۴۰۴ نفر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، ۳۰۰ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته شامل ۴۰ سؤال در مقیاس پنجدرجهای لیکرت بود که روایی آن توسط ۵ نفر از متخصصان تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ (۰/۸۷) محاسبه شد. یافتهها نشان داد که بهکارگیری اصول پداگوژیک شامل اصل فعالیت، اصل فردیت، اصل مشارکت و اصل معناداری تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت یادگیری، انگیزش و مشارکت دانشآموزان دارد. برای نمونه، اصل فعالیت با تأکید بر یادگیری از طریق عمل و تجربه مستقیم، موجب تعمیق یادگیری حرکتی و افزایش مهارتهای فیزیکی شد. اصل فردیت با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی در توانایی و علایق، زمینه را برای طراحی تمرینهای متنوع و چالشبرانگیز فراهم کرد که به نوبه خود انگیزه درونی دانشآموزان را تقویت نمود. از سوی دیگر، اصل مشارکت با تشویق کار گروهی و تعاملات اجتماعی، نه تنها روحیه همکاری را ارتقا داد، بلکه به توسعه مهارتهای نرم همچون ارتباط موثر و حل مسئله منجر شد. سرانجام، اصل معناداری با مرتبط ساختن محتوای درسی تربیت بدنی با زندگی واقعی و علایق دانشآموزان، به تبیین اهمیت تندرستی و فعالیت بدنی در سبک زندگی پرداخت و engagement آنان را افزایش داد. |
| کلیدواژه ها |
| پداگوژی، تربیت بدنی، برنامه درسی، یادگیری فعال، دانشآموزان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |