بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با درگیری شغلی و مدیریت دانش دبیران تربیت بدنی در شهر یزد.
کد مقاله : 1060-4THPECONF (R2)
نویسندگان
سید محمدعلی میرجلیلی1، سید امین دهقان بنادکی *2
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران
2دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز
چکیده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه اخلاق حرفه‌ای با درگیری شغلی و مدیریت دانش در دبیران تربیت‌بدنی شهر یزد انجام شد.
روش‌شناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیت‌بدنی دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که ۱۲۷ نفر به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه‌ای پتی (۱۹۹۰)، درگیری شغلی لاداهل و کنجر (۱۹۶۵) و مدیریت دانش بهات (۲۰۰۱) بود. روایی محتوایی و پایایی ابزارها تایید شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که اخلاق حرفه‌ای رابطه مثبت و معناداری با درگیری شغلی و مدیریت دانش دارد. تحلیل رگرسیون مشخص کرد که اخلاق حرفه‌ای توانایی تبیین ۲۹ درصد از واریانس درگیری شغلی و ۱۸ درصد از واریانس مدیریت دانش را دارد.
نتیجه‌گیری: رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای توسط دبیران، پیشران مهمی برای افزایش دلبستگی شغلی و اشتراک‌گذاری دانش است. پیامدهای کاربردی: پیشنهاد می‌شود مدیران مدارس با برگزاری کارگاه‌های اخلاق حرفه‌ای و ایجاد بستر اعتماد، زمینه را برای درگیری عمیق‌تر شغلی و جریان موثر دانش میان دبیران ورزش فراهم کنند.
کلیدواژه ها
اخلاق حرفه ای، درگیری شغلی، مدیریت دانش، دبیر تربیت بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر