موانع و راهکارهای افزایش فعالیت بدنی در ساعت درس تربیت بدنی از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس دخترانه شهر اهواز
کد مقاله : 1061-4THPECONF
نویسندگان
فاطمه نیک سرشت *1، محمد دستیار2
1گروه آموزش تربیت بدنی،دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2دبیر تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش اهواز، خوزستان، ایران
چکیده مقاله
این مقاله با هدف شناسایی موانع و ارائه راهکارهای افزایش فعالیت بدنی در درس تربیت بدنی مدارس دخترانه شهر اهواز از دیدگاه معلمان و مدیران انجام شد. پژوهش به روش آمیخته کیفی-کمی طراحی شده و داده‌ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری گردید. تحلیل داده‌های کمی با آمار توصیفی و داده‌های کیفی با روش تحلیل مضمون صورت گرفت. نتایج نشان داد که مهم‌ترین موانع شامل کمبود فضای ورزشی و تجهیزات، محدودیت بودجه، ضعف حمایت مدیریتی، نگرش‌های فرهنگی خانواده‌ها، کمبود نیروی انسانی متخصص، شرایط اقلیمی ویژه منطقه و انگیزش پایین دانش‌آموزان است. بر اساس یافته‌ها، راهکارهایی همچون بهبود و توسعه زیرساخت‌های ورزشی، افزایش آموزش تخصصی معلمان تربیت بدنی، فرهنگ‌سازی خانواده‌ها، سیاست‌های تشویقی و تنوع‌بخشی در برنامه‌های ورزشی پیشنهاد گردید. این مطالعه بر نیاز به رویکردی جامع و هماهنگ تأکید دارد که ابعاد ساختاری، فرهنگی و مدیریتی را همزمان در نظر گیرد. نتایج پژوهش می‌تواند به اصلاح سیاست‌ها و طراحی برنامه‌های بومی‌سازی شده منجر شود که سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان را ارتقا داده و فرهنگ فعالیت بدنی پایدار را در جامعه افزایش دهد
کلیدواژه ها
فعالیت بدنی، تربیت بدنی، مدیران مدارس، معلمان، دختران.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر