تحلیل تطبیقی نقش فناوری‌های نوین آموزشی در بهبود کیفیت آموزش تربیت‌بدنی در نظام‌های آموزشی ایران و کره‌جنوبی
کد مقاله : 1063-4THPECONF (R1)
نویسندگان
سمیه توکلی *
دبیر تربیت بدنی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل تطبیقی نقش فناوری‌های نوین آموزشی در بهبود کیفیت آموزش تربیت‌بدنی در نظام‌های آموزشی ایران و کره‌جنوبی انجام گرفته است. در دهه‌های اخیر، تحول سریع فناوری‌های آموزشی موجب دگرگونی در شیوه‌های یاددهی–یادگیری شده و به‌کارگیری آن در تربیت‌بدنی به‌عنوان یکی از درس‌های مهارتی و تعاملی، جایگاهی ویژه یافته است. ضرورت این پژوهش از آن‌جا ناشی می‌شود که در ایران با وجود تأکید اسناد بالادستی بر استفاده از فناوری‌های نوین، اجرای آن در عمل با چالش‌هایی چون کمبود زیرساخت، ضعف آموزش معلمان و ناهماهنگی سیاست‌ها روبه‌رو است، در حالی‌که کره‌جنوبی توانسته است با سیاست‌گذاری منسجم و آموزش هدفمند معلمان، فناوری را به‌طور مؤثر در فرآیند یادگیری ادغام کند. روش پژوهش تحلیلی-تطبیقی بوده و داده‌ها از طریق تحلیل محتوای اسناد رسمی، گزارش‌های ملی، و پژوهش‌های علمی منتشرشده بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ گردآوری شده است. پیکره اسنادی شامل منابع معتبر داخلی و خارجی در حوزه فناوری آموزشی و تربیت‌بدنی می‌باشد که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. نتایج نشان داد کره‌جنوبی با ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال، اجرای طرح مدارس هوشمند و آموزش مستمر معلمان، توانسته کیفیت یادگیری و انگیزش دانش‌آموزان را افزایش دهد؛ در حالی‌که ایران همچنان در مرحله مقدماتی بهره‌گیری از فناوری قرار دارد. یافته‌ها بر لزوم تدوین سیاست‌های الزام‌آور، توانمندسازی فناورانه معلمان و ایجاد شبکه ملی مدارس هوشمند تربیت‌بدنی تأکید دارد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: فناوری‌های نوین آموزشی، تربیت‌بدنی، مطالعه تطبیقی، ایران، کره‌جنوبی، کیفیت یادگیری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر