| واکاوی تجربه زیسته دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان از کارورزی یک رشته آموزش تربیت بدنی |
| کد مقاله : 1065-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
پروانه خواجه پور *1، مهدیه باقر زاده2 1استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران. |
| چکیده مقاله |
| هدف از تحقیق پیش رو، واکاوی تجربه زیسته دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان از کارورزی یک رشته آموزش تربیت بدنی بود. به همین منظور، از رویکرد کیفی و از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. این گزارش حاصل تجربهی کارورزی یک در فضای واقعی مدرسه و در بستر کلاسهای تربیتبدنی است؛ تجربهای که با هدف مشاهدهی تأملی، تحلیل موقعیتهای آموزشی، بررسی تعاملات انسانی و درک بهتر نقش دبیر تربیتبدنی شکل گرفته است. کارورز در این مسیر تلاش کرده با نگاهی تحلیلی و حرفهای به ابعاد مختلف کلاس، از جمله مدیریت فضای آموزشی، شیوهی برقراری ارتباط با دانشآموزان و تأثیر محیط فیزیکی مدرسه بر یادگیری فعال بپردازد. یکی از نکات مهم در این گزارش، توجه به خلاقیت و تنوع در اجرای فعالیتهای ورزشی است؛ عناصری که نقش مهمی در افزایش انگیزه، مشارکت و نشاط دانشآموزان ایفا میکنند. طراحی تمرینات متنوع، بازیهای گروهی هدفمند و مدیریت پویا، از جمله روشهایی هستند که دبیر تربیتبدنی میتواند برای بهبود کیفیت تدریس از آنها بهره بگیرد. اطلاعات جمعآوریشده در این گزارش بر پایهی مشاهدهی مستقیم، گفتگو با معلمان و دانشآموزان، ثبت روزانهی رویدادها و بهرهگیری از منابع علمی صورت گرفته است. در نهایت، این گزارش تصویری جامع از تجربهی کارورزی، چالشها، دستاوردها و تأملاتی است که میتواند راهگشای دبیران آینده در مسیر آموزش مؤثر و انسانی باشد. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی یک، خلاقیت، تنوع، تعامل، مدرسه |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |