واکاوی تجربه زیسته دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان از کارورزی یک رشته آموزش تربیت بدنی
کد مقاله : 1065-4THPECONF (R1)
نویسندگان
پروانه خواجه پور *1، مهدیه باقر زاده2
1استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران.
چکیده مقاله
هدف از تحقیق پیش رو، واکاوی تجربه زیسته دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان از کارورزی یک رشته آموزش تربیت بدنی بود. به همین منظور، از رویکرد کیفی و از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. این گزارش حاصل تجربه‌ی کارورزی یک در فضای واقعی مدرسه و در بستر کلاس‌های تربیت‌بدنی است؛ تجربه‌ای که با هدف مشاهده‌ی تأملی، تحلیل موقعیت‌های آموزشی، بررسی تعاملات انسانی و درک بهتر نقش دبیر تربیت‌بدنی شکل گرفته است. کارورز در این مسیر تلاش کرده با نگاهی تحلیلی و حرفه‌ای به ابعاد مختلف کلاس، از جمله مدیریت فضای آموزشی، شیوه‌ی برقراری ارتباط با دانش‌آموزان و تأثیر محیط فیزیکی مدرسه بر یادگیری فعال بپردازد. یکی از نکات مهم در این گزارش، توجه به خلاقیت و تنوع در اجرای فعالیت‌های ورزشی است؛ عناصری که نقش مهمی در افزایش انگیزه، مشارکت و نشاط دانش‌آموزان ایفا می‌کنند. طراحی تمرینات متنوع، بازی‌های گروهی هدفمند و مدیریت پویا، از جمله روش‌هایی هستند که دبیر تربیت‌بدنی می‌تواند برای بهبود کیفیت تدریس از آن‌ها بهره بگیرد. اطلاعات جمع‌آوری‌شده در این گزارش بر پایه‌ی مشاهده‌ی مستقیم، گفتگو با معلمان و دانش‌آموزان، ثبت روزانه‌ی رویدادها و بهره‌گیری از منابع علمی صورت گرفته است. در نهایت، این گزارش تصویری جامع از تجربه‌ی کارورزی، چالش‌ها، دستاوردها و تأملاتی است که می‌تواند راهگشای دبیران آینده در مسیر آموزش مؤثر و انسانی باشد.
کلیدواژه ها
کارورزی یک، خلاقیت، تنوع، تعامل، مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر