کنش پژوهی در هنرستان تربیت بدنی
کد مقاله : 1068-4THPECONF (R1)
نویسندگان
مراد حسینی *1، احسان جعفری2
1استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران.
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تجربه کارورزی دانشجو معلمان در هنرستان تربیت بدنی و تأثیر آن بر آمادگی حرفه‌ای آنان بود. آموزش و پرورش با کیفیت، نقش اساسی در پیشرفت هر جامعه دارد و دوره کارورزی، فرصتی مهم برای دانشجو معلمان جهت کسب مهارت‌های عملی، آماده‌سازی دانش و توانایی‌های تدریس مستقل است. عدم آمادگی دانشجو معلم می‌تواند موجب سردرگمی و کاهش انگیزه در او و دانش‌آموزان شود و در نهایت بر کیفیت آموزش تأثیر منفی بگذارد. این پژوهش نشان داد که همکاری مؤثر استاد راهنما، معلم راهنمای مدرسه و خود دانشجو، زمینه‌ساز ارتقای مهارت‌های کلاس‌داری، روش‌های تدریس و توانایی تدریس مستقل است. یافته‌ها حاکی از آن بود که دانشجو معلمان با مواجهه مستقیم با محیط واقعی مدرسه، اجرای برنامه‌های عملی و تعامل با دانش‌آموزان و همکاران، توانستند مهارت‌های مدیریتی، ارتباطی و حل مسئله خود را تقویت کنند. همچنین، کسب تجربه در مدیریت کلاس، ارائه بازخورد و رعایت اصول ایمنی، موجب افزایش اعتماد به نفس و آمادگی برای نقش معلمی مستقل شد. در نتیجه، گذراندن دوره کارورزی نه تنها باعث ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجو معلمان می‌شود، بلکه نقش مؤثری در بهبود کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان دارد.
کلیدواژه ها
دانش‌آموزان، مدرسه، آموزش، تربیت بدنی، کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر