| کنش پژوهی در هنرستان تربیت بدنی |
| کد مقاله : 1068-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
مراد حسینی *1، احسان جعفری2 1استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران. |
| چکیده مقاله |
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی تجربه کارورزی دانشجو معلمان در هنرستان تربیت بدنی و تأثیر آن بر آمادگی حرفهای آنان بود. آموزش و پرورش با کیفیت، نقش اساسی در پیشرفت هر جامعه دارد و دوره کارورزی، فرصتی مهم برای دانشجو معلمان جهت کسب مهارتهای عملی، آمادهسازی دانش و تواناییهای تدریس مستقل است. عدم آمادگی دانشجو معلم میتواند موجب سردرگمی و کاهش انگیزه در او و دانشآموزان شود و در نهایت بر کیفیت آموزش تأثیر منفی بگذارد. این پژوهش نشان داد که همکاری مؤثر استاد راهنما، معلم راهنمای مدرسه و خود دانشجو، زمینهساز ارتقای مهارتهای کلاسداری، روشهای تدریس و توانایی تدریس مستقل است. یافتهها حاکی از آن بود که دانشجو معلمان با مواجهه مستقیم با محیط واقعی مدرسه، اجرای برنامههای عملی و تعامل با دانشآموزان و همکاران، توانستند مهارتهای مدیریتی، ارتباطی و حل مسئله خود را تقویت کنند. همچنین، کسب تجربه در مدیریت کلاس، ارائه بازخورد و رعایت اصول ایمنی، موجب افزایش اعتماد به نفس و آمادگی برای نقش معلمی مستقل شد. در نتیجه، گذراندن دوره کارورزی نه تنها باعث ارتقای شایستگیهای حرفهای دانشجو معلمان میشود، بلکه نقش مؤثری در بهبود کیفیت آموزش و یادگیری دانشآموزان دارد. |
| کلیدواژه ها |
| دانشآموزان، مدرسه، آموزش، تربیت بدنی، کارورزی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |