| نقش فعالیتهای بدنی درس تربیتبدنی مدارس در پرورش مهارتهای زندگی دانشآموزان: تبیینی بر پایه رویکرد بازاریابی اجتماعی |
| کد مقاله : 1079-4THPECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
احسان ططری *1، حمزه مومنی میوله2 1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹_۱۴۶۶۵، تهران، ایران . 2کارشناس آموزش دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی. لرستان . |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف تبیین فرایند نهادینهسازی مهارتهای زندگی در بستر فعالیتهای بدنی درس تربیتبدنی مدارس استان لرستان و بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی انجام شد. با بهرهگیری از روش کیفی نظریه دادهبنیاد در چارچوب گلاسر (Glaser, 1992)، دادهها از طریق ۱۷ مصاحبهی نیمهساختاریافته با معلمان، کارشناسان تربیتبدنی، مشاوران مدارس و اساتید دانشگاه گردآوری و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درس تربیتبدنی فراتر از آموزش مهارتهای حرکتی، زمینهای فرهنگی ـ تربیتی برای شکلگیری رفتارهای اجتماعی پایدار و ارزشمحور در دانشآموزان فراهم میکند. تحلیلها منجر به استخراج مقولهی هستهای «تبدیل تجربهٔ فعالیت بدنی به ارزش درونی رفتار زندگی از مسیر بازاریابی اجتماعی» شد که بیانگر پیوند میان تعاملات ورزشی، دریافت بازخوردهای اجتماعی و درونیسازی رفتار سالم است. سه سازوکار اصلی در این فرآیند عبارتاند از: تعامل اجتماعی در جریان بازی (مکان)، بازخورد و الگوبرداری اجتماعی (ترویج)، و درونیسازی ارزشها (محصول) که همگی اجزای آمیخته بازاریابی اجتماعی را در چارچوب تربیتبدنی بازنمایی میکنند. یافتهها نشان دادند که معلمان تربیتبدنی با بهرهگیری از تقویت مثبت، فضای رقابتی سالم و تجربههای لذتبخش، نقش «مبلغ اجتماعی غیرمستقیم» را ایفا کرده و رفتارهای مطلوب را از سطح شناخت به سطح زیست مهارتهای زندگی ارتقا میدهند. نتیجه پژوهش ارائهی مدلی بومی برای ارتقای سلامت رفتاری و اجتماعی دانشآموزان و هدایت سیاستگذاران آموزشی به سمت تلفیق بازاریابی اجتماعی در آموزش تربیتبدنی است. |
| کلیدواژه ها |
| تربیتبدنی، مهارتهای زندگی، نظریه دادهبنیاد، بازاریابی اجتماعی، درونیسازی رفتار، تعامل اجتماعی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |