| چگونه توانستم علاقمندی دانش آموزان را به درس تربیت بدنی بیشتر نمایم |
| کد مقاله : 1086-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
محمدجواد رضی * استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| بیعلاقگی و مشارکت پایین برخی از دانشآموزان در درس تربیت بدنی، یکی از چالشهای مهم فرآیند یاددهی–یادگیری در مدارس است. این پژوهش با رویکرد اقدامپژوهی و با هدف افزایش علاقهمندی و انگیزش دانشآموزان پایه پنجم و ششم مدرسه ریحانهالنبی به درس تربیت بدنی انجام شد. در مرحله نخست، وضعیت موجود با استفاده از مشاهده، رفتارنگاری، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته سنجش شد. بر اساس تحلیل دادهها، یکنواختی فعالیتها، ترس از قضاوت همسالان، کمبود احساس شایستگی و نبود فضای حمایتی از مهمترین عوامل بیعلاقگی بودند. سپس دو راهکار «بازیهای خلاقانه با تجهیزات محدود» و «سیستم همیار ورزشی» طی هشت جلسه طراحی و اجرا شد. نتایج مقایسه پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که میانگین نمرات علاقهمندی دانشآموزان از ۲٫۸ به ۴٫۴ افزایش یافت و ۸۵٪ آنان درس تربیت بدنی را جزو درسهای مورد علاقه خود اعلام کردند. همچنین مشاهدات کیفی نشاندهنده افزایش مشارکت فعال، تعامل اجتماعی مثبت، کاهش اضطراب و تقویت اعتمادبهنفس بود. یافتهها با نظریه خودتعیینگری همسو بوده و نشان میدهد که ترکیب فعالیتهای خلاقانه، حمایت اجتماعی و فراهمسازی فرصت تجربه موفقیت، میتواند نگرش و انگیزش دانشآموزان نسبت به تربیت بدنی را بهطور معناداری بهبود بخشد. این پژوهش الگویی کاربردی برای ارتقای کیفیت تدریس و ایجاد محیطهای شاد، مشارکتی و یادگیرنده در کلاس تربیت بدنی ارائه میدهد. |
| کلیدواژه ها |
| اقدامپژوهی، انگیزش درونی، تربیت بدنی، بازیهای خلاقانه، مشارکت دانشآموزان، همیار ورزشی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |