تاثیر فضای مجازی بر ورزش کردن دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان
کد مقاله : 1090-4THPECONF
نویسندگان
محمدمهدی سلیمی بنی1، حامد علیزاده پهلوانی *2، حمایت اله دغ2، کیهان تاد2، حسین مسلمان راد2
1دانشگاه فرهنگیان اصفهان
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش رسانه‌ها و فناوری‌های دیجیتال در توسعه‌ی ورزش، آموزش آنلاین و شکل‌گیری سبک زندگی فعال انجام شد. روش پژوهش کیفی و بر پایه‌ی تحلیل مضمون بود. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان گردآوری و پس از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی موجب افزایش آگاهی و اطلاعات ورزشی، ایجاد علاقه به ورزش، یادگیری حرکات جدید، دسترسی به منابع آموزشی آنلاین و تعامل با ورزشکاران شده‌اند. همچنین فرصت‌های اقتصادی و کسب درآمد، تحلیل عملکرد ورزشی، توسعه زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در شخصی‌سازی تمرینات از دیگر مضامین مثبت به‌شمار می‌آیند. از سوی دیگر، نتایج نشان داد که استفاده بی‌رویه از رسانه‌ها می‌تواند پیامدهای منفی همچون افزایش استرس، مقایسه‌های ناسالم، انحراف از اهداف ورزشی، بی‌تحرکی، ترویج سبک زندگی ناسالم، انتشار اخبار جعلی و گسترش حواشی را در پی داشته باشد. در مجموع، یافته‌ها بیانگر دو محور اصلی‌اند: نخست، توانمندسازی و توسعه‌ی ورزش از طریق آموزش و تعامل آنلاین؛ دوم، چالش‌های روانی و اخلاقی ناشی از وابستگی به فضای مجازی. بر این اساس، مدیریت آگاهانه‌ی رسانه‌ها می‌تواند به بهبود فرهنگ ورزشی و ارتقای سبک زندگی فعال در جامعه منجر شود.
کلیدواژه ها
فضای مجازی، تناسب‌اندام، دسترسی به اطلاعات، فرهنگ ورزش، تحلیل داده‌ها، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر