مهارت‌های زندگی در تربیت‌بدنی: ارزیابی برنامه توسعه مربی با مدل کرک‌پاتریک
کد مقاله : 1091-4THPECONF (R1)
نویسندگان
علی اصغر مهرپور *
عضو هیات علمی
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی برنامه توسعه مربی مهارت‌های زندگی در درس تربیت‌بدنی مدارس ابتدایی ایران بود. این مطالعه با رویکرد کیفی و استفاده از مدل چهارسطحی کرک‌پاتریک انجام شد. جامعه پژوهش شامل مربیان تربیت‌بدنی مدارس ابتدایی بود و نمونه به‌صورت هدفمند انتخاب شد که شامل ۱۱ مربی (۱۰ مرد و ۱ زن)، با میانگین سنی ۳۲ سال و سابقه خدمت ۳ تا ۵ سال بود. داده‌ها از طریق مشاهده ۵۹ جلسه کلاس تربیت‌بدنی و انجام ۸ مصاحبه نیمه‌ساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل تماتیک استقرایی تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد مربیان واکنش مثبت به برنامه داشتند، درک آنان از مفهوم مهارت‌های زندگی ارتقا یافت، تغییرات رفتاری در طراحی و اجرای کلاس‌ها مشاهده شد و نتایج مثبت در سطح دانش‌آموزان و فضای مدرسه حاصل گردید. با این حال، محدودیت‌های ساختاری مانند جایگاه پایین درس تربیت‌بدنی در مدارس مانع تداوم تغییرات شدند. این پژوهش نخستین گام جدی در ارزیابی نظام‌مند برنامه‌های توسعه مربی مهارت‌های زندگی در ایران محسوب می‌شود.
کلیدواژه ها
تربیت‌بدنی، مهارت‌های زندگی، توسعه مربی، مدل کرک‌پاتریک، مدارس ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی