اثر یاددهی کفایت‌ اجتماعی- هیجانی بر بهزیستی شغلی دانشجومعلمان دارای فعالیت‌بدنی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1094-4THPECONF (R1)
نویسندگان
زهرا سعیدی ابواسحاقی1، زهرا زرجینی *2
1دانشجو معلم تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان
2دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از انجام این تحقیق، مطالعه اثر یاددهی کفایت‌ اجتماعی- هیجانی بر بهزیستی دانشجومعلمان دارای فعالیت‌بدنی دانشگاه فرهنگیان بود. روش تحقیق به صورت نیمه‌تجربی بود. جامعه آماری شامل دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که تعداد 46 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند با گروه‌بندی آزمایش و کنترل به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گروه آزمایش 8 جلسه نود دقیقه‌ای آموزش کفایت اجتماعی- هیجانی براساس مدل فلنر در نظر گرفته شد و درنهایت با استفاده از پرسشنامه بهزیستی شغلی داده‌ها جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌ کواریانس مانکوا استفاده شد. نتایج تحقیق ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ آموزش کفایت‌‌های اجتماعی- هیجانی بر بهزیستی شغلی دانشجومعلمان در گروه آزمایش تاثیر مثبت و معناداری داشته است (05/0 .(p< 19درصد از تغییرات بهزیستی کاری، 28 درصد از تغییرات بهزیستی روان‌شناختی، 23 درصد از تغییرات بهزیستی شخصی ناشی از تأثیر شیوه آموزش بوده است. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که با آموزش‌دادن کفایت‌های اجتماعی- هیجانی که دربرگیرنده ایجاد روابط مناسب و سالم با دیگران، شرکت‌کردن فعالانه در فعالیت‌های اجتماعی، دارا بودن الگوهای زندگی سالم، درست و احساس خودشکوفایی می‌باشد؛ دانشجومعلم کوشش می‌نماید تا ویژگی‌هایی از قبیل مسئولیت‌پذیری و اعتماد به نفس را در درون خود پرورش دهد تا درنهایت بهزیستی بهتری داشته باشد.
کلیدواژه ها
اجتماعی- هیجانی، بهزیستی شغلی، دانشجو معلمان، کفایت‌
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی