کاربرد هوش مصنوعی در طراحی برنامه‌های تمرینی شخصی‌سازی‌شده برای نوجوانان در آموزش تربیت بدنی
کد مقاله : 1095-4THPECONF
نویسندگان
سید امین سعادتمند *
اداره آموزش و پرورش ناحیه دو رشت
چکیده مقاله
ورزش منظم و تمرینات هدفمند نقش مهمی در رشد جسمانی و روانی نوجوانان دارند. پیشرفت‌های فناوری هوش مصنوعی امکان طراحی برنامه‌های تمرینی شخصی‌سازی‌شده و تطبیقی را فراهم کرده است که می‌تواند اثرات تمرینات سنتی را بهبود بخشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه تمرینی شخصی‌سازی‌شده مبتنی بر هوش مصنوعی بر شاخص‌های عملکرد جسمانی، انگیزش و رضایت دانش‌آموزان نوجوان بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان با میانگین سنی ۱۵٫۹ ± ۱٫۳ سال بود که به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامه تمرینی طراحی‌شده توسط الگوریتم هوش مصنوعی را دریافت کرد و گروه کنترل از برنامه معمول بهره‌مند شد. متغیرهای عملکرد جسمانی شامل ضربان قلب حداکثر، توان و استقامت عضلانی (شنا، اسکوات، پلانک) و انعطاف‌پذیری (آزمون Sit & Reach) و همچنین شاخص‌های روان‌شناختی انگیزش و رضایت اندازه‌گیری شدند. تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که اثر زمان، اثر گروه و تعامل زمان × گروه در بیشتر متغیرها معنادار است (p<0.001). نتایج حاکی از بهبود چشمگیر عملکرد جسمانی، انعطاف‌پذیری، انگیزش درونی و رضایت از فعالیت بدنی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود. یافته‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند ابزاری مؤثر برای طراحی تمرینات ایمن، انگیزشی و شخصی‌سازی‌شده در محیط‌های آموزشی باشد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، برنامه تمرینی شخصی‌سازی‌شده، عملکرد جسمانی، انگیزش، رضایت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی