| بررسی اثر بازی های حرکتی بر روی عملکرد دانشآموزان مقطع ابتدایی |
| کد مقاله : 1109-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
محمد آرزم1، اویس برهانی علی نژاد *2، رعنا مصطفایی3، مریم ابراهیم نژاد3، مطهره نجفی3 1دکترای مدیریت ورزشی،گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، پردیس دکتر شریعتی، دانشگاه فرهنگیان، ساری، ایران 3دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، پردیس فاطمه الزهرا، دانشگاه فرهنگیان، ساری، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزشهای مبتنی بر بازیهای حرکتی بر عملکرد شناختی، کیفیت زندگی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی است. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی و نوع تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دانشآموزان 8 الی ۱۰ساله در مقطع ابتدایی استان مازندران در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل دادند که تعداد تقریبی 192 هزار دانشآموز بودند. تعیین حجم نمونه باتوجهبه محدودیتهای موجود با استفاده از نرمافزار جی پاور نسخه 1/3 تعیین شد. در این مطالعه برای هر یک از گروههای آزمایش و کنترل 25 نفر انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) نسخه دانشآموزان و پرسشنامه کیفیت زندگی با سلامت کیداسکرین و آزمون برج لندن بود. گروه تجربی به مدت 36 جلسه (3 ماه و هفتهای 3 جلسه) و هر جلسه 30 الی 45 دقیقه در شرایط مداخله قرار گرفتند و آموزش مبتنی بر بازیهای حرکتی را انجام دادند. روش آماری تحلیل کوواریانس برای آزمون استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که آموزش مبتنی بر بازیهای حرکتی بر عملکرد شناختی (01/0< P) و کیفیت زندگی (01/0< P) و مهارتهای اجتماعی (01/0< P) دانشآموزان مقطع ابتدایی تأثیر مثبتی داشته است. بر اساس نتایج مطالعه حاضر میتوان بیان داشت که آموزش مبتنی بر بازیهای حرکتی در دانشآموزان مقطع ابتدایی میتواند در بهبود عملکرد شناختی و افزایش کیفیت زندگی و مهارتهای اجتماعی و در نتیجه ارتقای سطح زندگی آنان مؤثر باشد. |
| کلیدواژه ها |
| بازیهای حرکتی، عملکرد شناختی، کیفیت زندگی، مهارتهای اجتماعی، میزان فعالیت بدنی، دانشآموزان مقطع ابتدایی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |