تحلیل رابطه مهارت‌های کارآفرینی با عملکرد شغلی معلمان ورزش استان یزد
کد مقاله : 1113-4THPECONF
نویسندگان
اعظم طلابی مزرعه نو *1، سید محمد جواد رضوی2
1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹- ۱۴۶۶۵ تهران، ایران
2استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم انسانی کاربردی، مرکز آموزش عالی کاشمر، کاشمر، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر مهارت‌های کارآفرینی بر عملکرد شغلی معلمان ورزش در استان یزد انجام شد. جامعه تحقیق شامل 405 معلم ورزش بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 197 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و با روش پیمایشی اجرا گردید. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد مهارت‌های کارآفرینی و عملکرد شغلی استفاده شد. روایی ابزارها به تأیید گروهی از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن‌ها نیز با ضرایب آلفای کرونباخ 0.88 و 0.85 مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج نشان داد بین مهارت‌های کارآفرینی و عملکرد شغلی معلمان ورزش رابطه‌ای مثبت و معنادار وجود دارد (r=0.54, p≤0.05). همچنین مشخص شد مهارت‌های کارآفرینی حدود 29٪ تغییرات عملکرد شغلی را توضیح می‌دهند. بنابراین تقویت مهارت‌های کارآفرینی می‌تواند عاملی موثر در بهبود عملکرد شغلی معلمان ورزش استان یزد باشد. این یافته‌ها می‌تواند راهنمایی برای مدیران آموزشی در برنامه‌ریزی دوره‌های توانمندسازی معلمان باشد. پیشنهاد می‌شود در پژوهش‌های آینده، سایر عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی نیز مورد بررسی قرار گیرند تا درک جامع‌تری از بهبود کیفیت کاری معلمان ورزش حاصل شود.
کلیدواژه ها
عملکرد شغلی، مهارت‌های کارآفرینی، معلمان تربیت بدنی، ورزش، استان یزد.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر