تاثیر فعالیت بدنی کلاس محور بر توسعه مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان دبستانی
کد مقاله : 1116-4THPECONF
نویسندگان
بهنوش رضاقلی *1، عهدیه یدالله زاده2
1فرهنگی
2استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
مهارت‌های حرکتی بنیادی (FMS ) برای سلامت و مشارکت‌های ورزشی آینده کودکان ضروری هستند. با توجه به کم‌تحرکی روزافزون، مدارس می‌توانند محیطی مؤثر برای ترویج این مهارت‌ها باشند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر فعالیت‌های بدنی کلاس‌محور بر FMS کودکان دبستانی طراحی شد. در یک طرح نیمه‌تجربی، ۴۰ کودک (۷ تا ۹ ساله) به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله به مدت ۸ هفته و ۳ جلسه در هفته، در برنامه‌های فعالیت بدنی ادغام‌شده در کلاس شرکت کردند. ارزیابی FMS قبل و بعد از مداخله با استفاده از آزمون اولریخ-۳ انجام گرفت و داده‌ها با آزمون کواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه مداخله نسبت به گروه کنترل، بهبود قابل توجهی در نمرات کلی FMS کسب کردند (001/0=P)، که این بهبود در مهارت‌های جابجایی (001/0=P) و مهارت‌های توپی (001/0=P) نیز مشهود بود. این یافته‌ها تأیید می‌کنند که فعالیت بدنی منظم و کلاس‌محور تأثیر مثبت و معنی‌داری بر توسعه مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان دارد و بر اهمیت گنجاندن این فعالیت‌ها در برنامه‌های درسی روزانه مدارس ابتدایی تأکید می‌کند تا پایه‌های سبک زندگی فعال در آن‌ها شکل گیرد.
کلیدواژه ها
فعالیت بدنی، مهارت‌های حرکتی بنیادی، کودکان دبستانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر