نقش فعالیت ورزشی در بهبود یادگیری دانش آموزان: مقاله مروری
کد مقاله : 1117-4THPECONF (R1)
نویسندگان
فاطمه علی نژاد *
دبیر اموزش پرورش
چکیده مقاله
چکیده
هدف از این مطالعه مروری، بررسی نقش فعالیت بدنی و ورزشی در بهبود یادگیری، عملکرد شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است. بدین منظور، پژوهش‌های فارسی و لاتین منتشرشده بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۲ با استفاده از روش مرور نظام‌مند مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. جستجوی مطالعات در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و بین‌المللی معتبر انجام شد و در نهایت، ۳۹ مطالعه واجد شرایط شامل ۲۷ مقاله فارسی و ۱۲ مقاله لاتین وارد تحلیل نهایی گردید. یافته‌ها نشان دادند که فعالیت بدنی منظم، به‌ویژه برنامه‌های هوازی، بازی‌محور و ساختاریافته مدرسه‌ای، تأثیر معناداری بر بهبود کارکردهای شناختی از جمله توجه، حافظه کاری، سرعت پردازش اطلاعات و عملکردهای اجرایی دارد. همچنین، ارتباط مثبت و معناداری میان مشارکت در فعالیت‌های ورزشی و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در دروس مختلف گزارش شده است. با این حال، تفاوت در نوع، شدت و مدت مداخلات ورزشی موجب ناهمگونی برخی نتایج شده است. در مجموع، شواهد موجود بر ضرورت ادغام برنامه‌های منظم و هدفمند فعالیت بدنی در نظام آموزشی به‌عنوان راهبردی مؤثر برای ارتقای یادگیری و عملکرد شناختی دانش‌آموزان تأکید دارد.
کلیدواژه ها
فعالیت بدنی، ورزش، یادگیری، عملکرد شناختی، پیشرفت تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر