| شناسایی عوامل تسهیل گر و موانع مشارکت در فعالیت بدنی فوق برنامه در کودکان با نیازهای ویژه |
| کد مقاله : 1120-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
عاطفه رحیم بخش1، عارفه حسنوند *2 1تهران دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب 2واحد علوم و تحقیقات تهران |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش شناسایی عوامل تسهیلگر و موانع مشارکت کودکان و نوجوانان دارای معلولیت در فعالیتهای بدنی اوقات فراغت در ایران بود. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوای موضوعی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کودکان و نوجوانان دارای معلولیت، والدین آنان و معلمان مرتبط بود که نمونهها بهصورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای گروهی نیمهساختاریافته با ۳۰ والد، ۱۸ معلم و ۳۳ کودک دارای معلولیت گردآوری شد. برای تحلیل و تفسیر دادهها، علاوه بر کدگذاری موضوعی، از چارچوب نظری عوامل مؤثر بر مشارکت کودکان دارای معلولیت ارائهشده توسط کینگ و همکاران استفاده گردید. یافتهها نشان داد عوامل مرتبط با خود کودک، از دیدگاه والدین و معلمان، عمدتاً نقش بازدارنده دارند و با افزایش سن شدت این موانع بیشتر میشود؛ در حالی که کودکان علایق فردی، روابط دوستانه و تجربه لذت را مهمترین عوامل تشویقکننده مشارکت میدانستند. عوامل خانوادگی و محیطی بسته به شرایط میتوانستند هم نقش مانع و هم نقش تسهیلکننده ایفا کنند؛ اما حمایت والدین بهعنوان اثرگذارترین عامل تقویتکننده مشارکت شناسایی شد. نتایج این پژوهش میتواند در طراحی و بهبود مداخلات تمریندرمانی و برنامههای حمایتی با هدف افزایش مشارکت کودکان و نوجوانان دارای معلولیت در فعالیتهای بدنی اوقات فراغت مورد استفاده قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| تمریندرمانی، مشارکت در فعالیت بدنی، اوقات فراغت، کودکان دارای معلولیت. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |