شناسایی عوامل تسهیل گر و موانع مشارکت در فعالیت بدنی فوق برنامه در کودکان با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1120-4THPECONF (R1)
نویسندگان
عاطفه رحیم بخش1، عارفه حسنوند *2
1تهران دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
2واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش شناسایی عوامل تسهیل‌گر و موانع مشارکت کودکان و نوجوانان دارای معلولیت در فعالیت‌های بدنی اوقات فراغت در ایران بود. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوای موضوعی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کودکان و نوجوانان دارای معلولیت، والدین آنان و معلمان مرتبط بود که نمونه‌ها به‌صورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های گروهی نیمه‌ساختاریافته با ۳۰ والد، ۱۸ معلم و ۳۳ کودک دارای معلولیت گردآوری شد. برای تحلیل و تفسیر داده‌ها، علاوه بر کدگذاری موضوعی، از چارچوب نظری عوامل مؤثر بر مشارکت کودکان دارای معلولیت ارائه‌شده توسط کینگ و همکاران استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد عوامل مرتبط با خود کودک، از دیدگاه والدین و معلمان، عمدتاً نقش بازدارنده دارند و با افزایش سن شدت این موانع بیشتر می‌شود؛ در حالی که کودکان علایق فردی، روابط دوستانه و تجربه لذت را مهم‌ترین عوامل تشویق‌کننده مشارکت می‌دانستند. عوامل خانوادگی و محیطی بسته به شرایط می‌توانستند هم نقش مانع و هم نقش تسهیل‌کننده ایفا کنند؛ اما حمایت والدین به‌عنوان اثرگذارترین عامل تقویت‌کننده مشارکت شناسایی شد. نتایج این پژوهش می‌تواند در طراحی و بهبود مداخلات تمرین‌درمانی و برنامه‌های حمایتی با هدف افزایش مشارکت کودکان و نوجوانان دارای معلولیت در فعالیت‌های بدنی اوقات فراغت مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
تمرین‌درمانی، مشارکت در فعالیت بدنی، اوقات فراغت، کودکان دارای معلولیت.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی