مطالعه تطبیقی برنامه درسی رشته تربیت بدنی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ایران و کشورهای منتخب
کد مقاله : 1121-4THPECONF
نویسندگان
مهشید قلی پور *1، فرشته معتمدی2
1هنرآموز تربیت بدنی هنرستان ایراندخت اندیمشک_ دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش، اندیمشک_ کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد
چکیده مقاله
این مطالعه با هدف تحلیل تطبیقی برنامه درسی رشته تربیت بدنی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ایران و کشورهای منتخب (آلمان، کانادا، استرالیا و ژاپن) انجام شد. پژوهش حاضر از نوع کیفی-کاربردی با رویکرد تطبیقی و با استفاده از مدل چهارمرحله‌ای بردی (توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه) انجام گرفت. داده‌ها از طریق مطالعه اسنادی گردآوری شدند. یافته‌ها نشان داد برنامه درسی ایران با پراکندگی محتوایی گسترده و تلاش برای پوشش عمومی ده‌ها رشته ورزشی، از تخصص‌گرایی و عمق‌بخشی بازمانده است. این در حالی است که الگوهای موفق، دوره‌های تخصصی را به پس از دیپلم موکول کرده و حول محور شغلی مشخص متمرکز می‌کنند. همچنین، روش تدریس در ایران به دلیل حجم بالای سرفصل‌ها عمدتاً معلم‌محور است، در حالی که در کشورهای پیشرو یادگیری در محیط کار واقعی اساس آموزش است. نقطه تمایز دیگر، ارزشیابی درون‌سازمانی ایران در مقابل ارزشیابی توسط نهادهای صنفی در کشورهای پیشرو است. برای همسویی با استانداردهای جهانی، دو راهکار کلان پیشنهاد می‌شود: انتقال دوره تخصصی به مقطع پس از دیپلم، یا بازمهندسی درون‌سازمانی از طریق ایجاد گرایش‌های تخصصی،کاهش محتوای پراکنده و مشارکت نهادهای صنفی در ارزشیابی.
کلیدواژه ها
تربیت بدنی، برنامه درسی، هنرستان‌ فنی و حرفه‌ای، مطالعه تطبیقی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر