نقش نظام تعلیم و تربیت در سلامت و تندرستی جامعه
کد مقاله : 1123-4THPECONF (R1)
نویسندگان
فرانک واعظی *1، پریسا واعظی2
1کارمند دانشگاه فرهنگیان
2معاون اجرایی دوره دوم متوسطه
چکیده مقاله
نظام تعلیم و تربیت به عنوان یکی از نهادهای کلیدی جامعه، ظرفیت بالایی برای ارتقای سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی افراد دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نظام تعلیم و تربیت در سلامت و تندرستی جامعه و شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارهای مؤثر، از نوع تحقیق کاربردی توصیفی-تحلیلی همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان و معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه یکی از شهر های کشور بود و ۳۰۰ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه سلامت جسمانی، سلامت روان و اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌ها بود و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شدند.یافته‌ها نشان داد که نظام تعلیم و تربیت نقش مؤثری در ارتقای سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی دارد. فعالیت بدنی منظم، آموزش تغذیه سالم و رعایت بهداشت فردی تأثیر مثبت بر سلامت جسمانی دارند. آموزش مهارت‌های زندگی شامل خودآگاهی، مدیریت هیجانات، حل مسئله و همدلی بیشترین تأثیر را بر سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان دارد.نتایج پژوهش تأکید می‌کند که آموزش و پرورش نه تنها به انتقال دانش علمی محدود نمی‌شود، بلکه نقش راهبردی در شکل‌دهی نگرش‌ها، ارزش‌ها و رفتارهای سالم دارد و می‌تواند سلامت و تندرستی جامعه را بهبود بخشد.
کلیدواژه ها
نظام تعلیم و تربیت، سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی، مهارت‌های زندگی، پیشگیری از آسیب‌ها، آموزش سلامت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر