تاثیر ادراک تنهایی بر خستگی عاطفی و عدم وابستگی معلمان ورزش در محیط کار
کد مقاله : 1131-4THPECONF (R2)
نویسندگان
علی چوری *1، حمید رضا قزلسفلو2
1استادیار گروه علوم ورزشی دانشگاه گنبد کاووس
2دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر ادراک تنهایی بر خستگی عاطفی و عدم وابستگی معلمان ورزش در محیط کار در سال 1403 بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی است که جمع‌آوری داده‌ها به‌شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل 747 نفر از معلمان ورزش استان گلستان بود که بر اساس جدول کوکران حجم نمونه 253 معلم برآورد شد. برای انتخاب نمونه پژوهش از روش انتخاب نمونه تصادفی طبقه‌ای استفاده گردید. برای جمع‌آوری داده‌های این پژوهش از سه پرسش‌نامه استاندارد ادارک تنهایی، عدم وابستگی روانشناختی و خستگی عاطفی استفاده شد. روایی پرسش‌نامه‌ها توسط متخصصان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آن‌ها در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ به‌ترتیب 89/0، 85/0 و 88/0 محاسبه گردید. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نرم‌افزارهای SPSS 25 و Smart PLS 3 جهت تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد، ادراک تنهایی از طریق نقش میانجی عدم وابستگی روانشناختی بر خستگی عاطفیتأثیر معناداری دارد. ببا توجه به‌نتایج به‌دست آمده به‌نظر می‌رسد دراک تنهایی در محیط کار باعث افزایش خستگی عاطفی و تقویت عدم وابستگی حرفه‌ای در معلمان ورزش می‌شود و کیفیت تعاملات شغلی و عملکرد آنان را تضعیف می‌کند. پیشنهاد می‌شود با تقویت حمایت اجتماعی، کار تیمی و ایجاد فضای ارتباطی مثبت در مدارس، ادراک تنهایی معلمان ورزش کاهش یافته و از خستگی عاطفی و عدم وابستگی آنان پیشگیری شود.
کلیدواژه ها
ادراک تنهایی، خستگی عاطفی، عدم وابستگی ، معلمان ورزش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر