چارچوب طراحی آموزشی برای تدریس کلاس تربیت‌بدنی
کد مقاله : 1136-4THPECONF (R1)
نویسندگان
مرتضی پورآذر *1، محمد صحبتی ها2، مرتضی همایون‌نیا فیروزجاه2
1دانشگاه فرهنگیان
2سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
طراحی آموزشی به‌عنوان فرایندی نظام‌مند برای برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و اجرای فعالیت‌های یادگیری، نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش مهارت‌های عملی در تربیت‌بدنی دارد؛ جایی که بخش عمده یادگیری از طریق تجربه مستقیم، تمرین تکرارشونده و دریافت بازخورد شکل می‌گیرد. در این پژوهش با تکیه بر رویکرد رفتارگرایی، که به دلیل تأکید بر رفتارهای قابل مشاهده، امکان ارائه بازخورد فوری و قابلیت اجرا در محیط‌های آموزشی با محدودیت زمان و تجهیزات، از کارآمدترین رویکردها برای آموزش مهارت‌های حرکتی محسوب می‌شود، چارچوبی عملی برای طراحی فعالیت‌های مهارتی در تربیت‌بدنی ارائه شده است. گردآوری داده‌ها از طریق تحلیل منابع نظری مرتبط با طراحی آموزشی و ادبیات تخصصی آموزش تربیت‌بدنی انجام گرفت و پس از استخراج اصول مشترک، ساختاری پنج‌مرحله‌ای شامل تعیین اهداف آموزشی، تعیین موقعیت و شرایط اجرای فعالیت، انتخاب محتوا و روش‌های تدریس، طراحی دقیق فعالیت عملی، تدوین نظام ارزشیابی و بازخورد، و در نهایت بازنگری و اصلاح طرح ارائه شد. یافته‌ها نشان داد این چارچوب می‌تواند به سازمان‌دهی مؤثر فعالیت‌های عملی و افزایش دقت و کیفیت آموزش کمک کند. برای نشان دادن نحوه به‌کارگیری این چارچوب، نمونه‌ای از یک طرح درس کامل برای مهارت پرتاب مدیسن‌بال تدوین شد تا روشن شود چگونه اصول رفتارگرایانه می‌توانند در ساختاردهی، اجرای تمرین‌ها، کاهش خطاهای مهارتی و افزایش پیشرفت حرکتی دانش‌آموزان نقش‌آفرینی کنند.
کلیدواژه ها
طراحی آموزشی رفتارگرایانه، تربیت‌بدنی، فعالیت عملی، معلم تربیت‌بدنی، مهارت حرکتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر