| طیف سبکهای تدریس و تمرین مبتنی بر مدل برای تربیت بدنی |
| کد مقاله : 1137-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
فرشته معتمدی1، فرزاد نجفی کرمانشاهی2، مهشید قلی پور *3 1دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش، اندیمشک_ کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد 2دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش، خرمشهر_ کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران، اهواز 3هنرآموز تربیت بدنی هنرستان ایراندخت اندیمشک_ دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران |
| چکیده مقاله |
| این مقاله با ارائه استدلالی مبتنی بر مدلهای تربیتی، به بررسی جایگاه «طیف سبکهای تدریس» به عنوان یک چارچوب آموزشی مؤثر در تربیت بدنی میپردازد. روش این مقاله، همسوسازی ویژگیهای طیف سبکهای تدریس با چارچوب معتبر متزلر (2011) برای توصیف مدلهای آموزشی است. نویسندگان با نقد روش رایج و تاریخی تربیت بدنی که مبتنی بر آموزش مستقیم و معلممحور است، بر ضرورت تنوع بخشی به رویکردهای تدریس برای دستیابی به اهداف چندبعدی سواد حرکتی تأکید میکنند. چالش اصلی نشان دادن این است که چرا طیف سبکهای تدریس - با محوریت تصمیمگیری مشترک بین معلم و یادگیرنده - باید به عنوان یک مدل تربیتی مشروع در فهرست تمرین مبتنی بر مدل گنجانده شود. این تحلیل با استفاده از چارچوب متزلر انجام شده که مدلهای آموزشی را بر اساس سه عنصر «مبانی»، «ویژگیهای تدریس و یادگیری» و «نیازهای اجرایی» توصیف میکند. یافتهها نشان میدهند که طیف واجد شرایط یک مدل آموزشی است. در نهایت، نتیجه گرفته میشود که به کارگیری این طیف، معلمان را قادر میسازد تا با انتخاب هوشمندانه سبکهای تدریس، شکاف بین اهداف برنامه درسی («امید») و واقعیت اجرایی («وقوع») را کاهش داده و یادگیری مؤثر و همهجانبهای را برای پرورش یادگیرندگانی مستقل فراهم آورند. |
| کلیدواژه ها |
| طیف سبکهای تدریس، تربیت بدنی، تمرین مبتنی بر مدل، مدل تربیتی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |