نقش بازی‌های هدفمند در تقویت هوش هیجانی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در چارچوب PCK
کد مقاله : 1141-4THPECONF (R1)
نویسندگان
الهه مدادی نانسا *1، الهام قاسملو2
1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
2گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش بازی‌های هدفمند حرکتی در تقویت هوش هیجانی دانش‌آموزان دوره ابتدایی با تأکید بر نقش دانش محتوایی–تربیتی معلم (PCK) است. این مطالعه با رویکرد مرور نظام‌مند و بر اساس دستورالعمل PRISMA 2020 انجام شد. جست‌وجو در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی انجام شد و از میان 318 مطالعه اولیه، در نهایت 22 مطالعه که به‌طور مستقیم اثر مداخلات حرکتی هدفمند را بر ابعاد هوش هیجانی و شایستگی‌های اجتماعی، هیجانی کودکان 5 تا 12 سال بررسی کرده بودند، وارد تحلیل شدند. نتایج مطالعات نشان داد که فعالیت‌های بدنی ساختارمند، بازی‌های گروهی، وقفه‌های فعال و برنامه‌های بازی‌محور مدرسه‌ای همگی بهبود معناداری در مؤلفه‌هایی مانند تنظیم هیجان، خودآگاهی، همدلی، تعامل اجتماعی، رفتارهای سازگارانه و عملکردهای اجرایی ایجاد می‌کنند. مرور شواهد تجربی حاکی از آن بود که فعالیت‌های حرکتی حتی در مدت‌زمان‌های کوتاه نیز می‌توانند نقش تنظیم‌کننده هیجان را ایفا کنند و زمینه تعامل مثبت همسالان را فراهم سازند. یافته‌ها همچنین نشان داد که اثر بازی‌های هدفمند زمانی بیشینه می‌شود که معلم از دانش محتوایی، تربیتی کافی برخوردار باشد و بتواند اهداف هیجانی، اجتماعی را به‌طور هدفمند در فرایند بازی ادغام کند. در مجموع، مرور حاضر نشان می‌دهد که بازی‌های هدفمند حرکتی یکی از مؤثرترین و طبیعی‌ترین رویکردها برای ارتقای هوش هیجانی کودکان دوره ابتدایی هستند و می‌توانند به‌عنوان یک راهبرد کلیدی در برنامه‌های تربیت‌بدنی و آموزش اجتماعی، هیجانی مدارس مورد استفاده قرار گیرند. بر اساس یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود معلمان در زمینه PCK آموزش ببینند و مدارس استفاده روزانه از بازی‌های هدفمند را در برنامه آموزشی خود بگنجانند.
کلیدواژه ها
بازی‌های هدفمند، فعالیت بدنی، هوش هیجانی، دانش محتوایی-تربیتی(pck)، مهارت‌های اجتماعی- هیجانی(SEL)، دانش آموزان دوره ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر