| نقش بازیهای هدفمند در تقویت هوش هیجانی دانشآموزان دوره ابتدایی در چارچوب PCK |
| کد مقاله : 1141-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
الهه مدادی نانسا *1، الهام قاسملو2 1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران 2گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش بازیهای هدفمند حرکتی در تقویت هوش هیجانی دانشآموزان دوره ابتدایی با تأکید بر نقش دانش محتوایی–تربیتی معلم (PCK) است. این مطالعه با رویکرد مرور نظاممند و بر اساس دستورالعمل PRISMA 2020 انجام شد. جستوجو در پایگاههای معتبر بینالمللی انجام شد و از میان 318 مطالعه اولیه، در نهایت 22 مطالعه که بهطور مستقیم اثر مداخلات حرکتی هدفمند را بر ابعاد هوش هیجانی و شایستگیهای اجتماعی، هیجانی کودکان 5 تا 12 سال بررسی کرده بودند، وارد تحلیل شدند. نتایج مطالعات نشان داد که فعالیتهای بدنی ساختارمند، بازیهای گروهی، وقفههای فعال و برنامههای بازیمحور مدرسهای همگی بهبود معناداری در مؤلفههایی مانند تنظیم هیجان، خودآگاهی، همدلی، تعامل اجتماعی، رفتارهای سازگارانه و عملکردهای اجرایی ایجاد میکنند. مرور شواهد تجربی حاکی از آن بود که فعالیتهای حرکتی حتی در مدتزمانهای کوتاه نیز میتوانند نقش تنظیمکننده هیجان را ایفا کنند و زمینه تعامل مثبت همسالان را فراهم سازند. یافتهها همچنین نشان داد که اثر بازیهای هدفمند زمانی بیشینه میشود که معلم از دانش محتوایی، تربیتی کافی برخوردار باشد و بتواند اهداف هیجانی، اجتماعی را بهطور هدفمند در فرایند بازی ادغام کند. در مجموع، مرور حاضر نشان میدهد که بازیهای هدفمند حرکتی یکی از مؤثرترین و طبیعیترین رویکردها برای ارتقای هوش هیجانی کودکان دوره ابتدایی هستند و میتوانند بهعنوان یک راهبرد کلیدی در برنامههای تربیتبدنی و آموزش اجتماعی، هیجانی مدارس مورد استفاده قرار گیرند. بر اساس یافتهها، پیشنهاد میشود معلمان در زمینه PCK آموزش ببینند و مدارس استفاده روزانه از بازیهای هدفمند را در برنامه آموزشی خود بگنجانند. |
| کلیدواژه ها |
| بازیهای هدفمند، فعالیت بدنی، هوش هیجانی، دانش محتوایی-تربیتی(pck)، مهارتهای اجتماعی- هیجانی(SEL)، دانش آموزان دوره ابتدایی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |