تحلیل ارتقای الگوهای رفتاری و بازتولید نمادهای فرهنگی در ورزش دانش آموزی
کد مقاله : 1143-4THPECONF (R1)
نویسندگان
علیرضا زارع *1، میثم بیک2، معصومه ملامحمدی3
1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
3دبیر تربیت بدنی آموزش‌و‌ پرورش، نظرآباد، ایران
چکیده مقاله
این مطالعه با رویکرد موردی کیفی و با مشارکت دبیران تربیت بدنی استان فارس صورت گرفته است. نمونه‌گیری به روش هدفمند و با استفاده از تکنیک اشباع نظری انجام شد که طی آن، 15 نفر از آگاهی‌دهندگان کلیدی برای شناسایی چارچوب ارتقای الگوهای رفتاری و بازتولید نمادهای فرهنگی در ورزش دانش آموزی انتخاب و با آن‌ها مصاحبه شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته (با گروه‌های کانونی) و مطالعه اسناد بوده است. برای تأمین روایی و پایایی پژوهش از روش ارزیابی لینکلن و گوبا استفاده شد. مدل این پژوهش بر اساس الگوی استراوس و کوربین طراحی شده است. در این مدل، سه مقوله اصلی شامل محیط و ساختار مدرسه، ویژگی‌ها و قابلیت‌های معلم و مربی تربیت‌بدنی، ویژگی‌ها و نیازهای دانش‌آموزان و بستر نمادها، آیین‌ها و ساختار فرهنگی ورزش مدرسه‌ای به عنوان شراط علی، زمینه‌های فرهنگی – اجتماعی مدرسه، زمینه‌های آموزشی – سازمانی، زمینه‌های روان‌شناختی – اجتماعی دانش‌آموزان و زمینه‌های رسانه‌ای و فضای فرهنگی بیرونی به عنوان عوامل زمینه‌ای اصلی در نظر گرفته شده‌اند. دو مقوله موانع اجرایی و موانع فناورانهبه عنوان عوامل مداخله‌گر شناسایی شدند. همچنین، پژوهشگر بر اساس مفاهیم استخراج‌شده از مصاحبه‌ها و کدهای نهایی، مقوله فرعی را تحت عنوان توسعه نظام فرهنگی – رفتاری ورزش مدرسه‌ای نام‌گذاری کرده است. در بخش نهایی مدل، پیامدهای ارتقای الگوهای رفتاری و بازتولید نمادهای فرهنگی در ورزش دانش آموزی بررسی شده که شامل ارتقای رفتار و بلوغ اجتماعی دانش‌آموزان، بهبود کیفیت فرهنگ ورزشی مدرسه و توسعه کارکردهای تربیتی و اجتماعی ورزش در مدرسه است.
کلیدواژه ها
نمادهای فرهنگی، کارکردهای تربیتی، الگوهای رفتاری، ورزش دانش آموزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر