نقش تمرین‌ ذهن‌آگاهی و تنفس کنترل‌شده بر پاسخ‌های هیجانی، عملکرد تحصیلی و فعالیت ورزشی نوجوانان
کد مقاله : 1144-4THPECONF (R2)
نویسندگان
محمدعلی قرائت *1، حمیدرضا چوبداری2
1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2گروه فیزیولوژِ ورزش، دامشکئه علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران
چکیده مقاله
نوجوانی دوره‌ای بحرانی در رشد انسان است که با تغییرات سریع زیستی، شناختی، اجتماعی و هیجانی همراه می‌شود. این تحولات بر سیستم‌های فیزیولوژیک مرتبط با تمرین، از جمله محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال، ضربان قلب، تنظیم خودکار درجه حرارت و فشار خون و کیفیت ریکاوری اثرگذارند. تمرین‌هایی همچون تنفس آهسته و هدف‌دار به تعداد 6 عدد در دقیقه همراه با تمرکز و توجه کافی که در حیطه تمرین‌های ذهن‌آگاهی و تنفس کنترل‌شده قرار می‌گیرند، از طریق فعال‌سازی عصب واگ، کاهش کوفتگی عضلانی و بهبود ریکاوری بدن پتانسیل کاهش استرس، افزایش تمرکز، تنظیم هیجان، بهبود عملکرد ورزشی و ارتقاء سلامت روانی نوجوانان را دارند. از سویی، این تمرین‌ها به عنوان مداخله‌هایی کم‌هزینه و قابل‌اجرا در مدارس شناخته می‌شوند. این مقاله با مرور پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نشان داد که ترکیب فعالیت‌های بدنی و ورزش همراه با ذهن‌آگاهی و تنفس کنترل‌شده رویکردی مناسب، کم‌هزینه، ایمن و ساده جهت ارتقای عملکرد ورزشی، سلامت روانی و تنظیم سیستم‌های فیزیولوژیک نوجوانان است. این تمرین‌ها به‌ویژه برای کاهش استرس تحصیلی، بهبود تمرکز، افزایش و بهینه‌سازی عملکرد حرکتی مفیدند.
کلیدواژه ها
ذهن آگاهی، آرام سازی، تمرین تنفسی، فعالیت بدنی، دانش آموز نوجوان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی