| نقش تمرین ذهنآگاهی و تنفس کنترلشده بر پاسخهای هیجانی، عملکرد تحصیلی و فعالیت ورزشی نوجوانان |
| کد مقاله : 1144-4THPECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
محمدعلی قرائت *1، حمیدرضا چوبداری2 1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2گروه فیزیولوژِ ورزش، دامشکئه علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران |
| چکیده مقاله |
| نوجوانی دورهای بحرانی در رشد انسان است که با تغییرات سریع زیستی، شناختی، اجتماعی و هیجانی همراه میشود. این تحولات بر سیستمهای فیزیولوژیک مرتبط با تمرین، از جمله محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال، ضربان قلب، تنظیم خودکار درجه حرارت و فشار خون و کیفیت ریکاوری اثرگذارند. تمرینهایی همچون تنفس آهسته و هدفدار به تعداد 6 عدد در دقیقه همراه با تمرکز و توجه کافی که در حیطه تمرینهای ذهنآگاهی و تنفس کنترلشده قرار میگیرند، از طریق فعالسازی عصب واگ، کاهش کوفتگی عضلانی و بهبود ریکاوری بدن پتانسیل کاهش استرس، افزایش تمرکز، تنظیم هیجان، بهبود عملکرد ورزشی و ارتقاء سلامت روانی نوجوانان را دارند. از سویی، این تمرینها به عنوان مداخلههایی کمهزینه و قابلاجرا در مدارس شناخته میشوند. این مقاله با مرور پژوهشهای انجام شده در این زمینه نشان داد که ترکیب فعالیتهای بدنی و ورزش همراه با ذهنآگاهی و تنفس کنترلشده رویکردی مناسب، کمهزینه، ایمن و ساده جهت ارتقای عملکرد ورزشی، سلامت روانی و تنظیم سیستمهای فیزیولوژیک نوجوانان است. این تمرینها بهویژه برای کاهش استرس تحصیلی، بهبود تمرکز، افزایش و بهینهسازی عملکرد حرکتی مفیدند. |
| کلیدواژه ها |
| ذهن آگاهی، آرام سازی، تمرین تنفسی، فعالیت بدنی، دانش آموز نوجوان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |