| مروری نظاممند بر مطالعات سنجش، اندازهگیری و ارزشیابی در آموزش تربیت بدنی |
| کد مقاله : 1147-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
مهدیه آیرم *1، ساحل ابن علی2 1عضو هیات علمی 2دانشجو معلم |
| چکیده مقاله |
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی روشهای سنجش، اندازهگیری و ارزشیابی در آموزش تربیت بدنی است. این مطالعه، بهصورت نظاممند پژوهشها و مطالعات موجود را بررسی میکند تا یافتهها را طبقهبندی و شکافهای پژوهشی را شناسایی و راهبردهایی برای بهبود سنجش و ارزشیابی در آموزش تربیت بدنی پیشنهاد دهد. با استفاده از دستورالعمل PRISMA، از پایگاههای مختلف فارسی و انگلیسی، ۹۸ مقاله یافت شد که در نهایت پس از مطالعه چکیده آنها، ۳۸ مطالعه جهت مرور نظاممند انتخاب شد. از مرور صورت گرفته، عوامل مختلف مؤثر بر سنجش و ارزشیابی آموزش تربیت بدنی شناسایی شد از جمله: امکانات و تجهیزات مدارس، محتوای آموزشی متناسب با ویژگیهای رشدی دانشآموزان، سواد ارزشیابی معلمان، نوع فعالیتهای بدنی و مهارتهای ورزشی، نوع مدارس و شرایط اجرای ارزشیابیها در مدارس. همچنین مشخص گردید هدف کلی ارزیابی در اغلب مدارس، نمرهدهی و تأثیر آن در معدل کل دانشآموزان است. رویکرد غالب ارزشیابیها سنتی و قدیمی بوده و کمتر به روشهای نوین و فعال توجه میشود. ابزارهایی که برای سنجش و ارزشیابیها استفاده میشود بیشتر شامل چکلیستها، مشاهده حرکت، خودارزیابیها، پرسشهای شفاهی و پوشه کار است. در مجموع توصیه میشود به نقش روشهای نوین سنجش و ارزشیابی تربیت بدنی در مدارس توجه بیشتری شود و برنامهریزان آموزشی بستری مناسب برای این مهم، ایجاد نمایند. |
| کلیدواژه ها |
| سنجش، اندازهگیری، ارزشیابی، آموزش تربیت بدنی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |