بررسی رابطه بین آموزش تربیت بدنی و کارآفرینی دانش آموزان در مدارس
کد مقاله : 1151-4THPECONF
نویسندگان
ناصر غلامی *
گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط آموزش تربیت‌بدنی مدارس با آموزش کارآفرینی دانش‌آموزان به عنوان یکی از ابعاد کارآفرینی ورزشی انجام شد. این مطالعه با استفاده از رویکرد کیفی، به شناسایی مؤلفه‌های اصلی آموزش تربیت‌بدنی مدارس و بررسی تأثیر آن‌ها بر یادگیری کارآفرینی دانش‌آموزان پرداخت. از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند با 16 نفر معلمان تربیت‌بدنی با تجربه مرتبط، داده‌ها جمع آوری و بر اساس روش تحلیل مضمون در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مولفه های اصلی، شامل توسعه آموزش مهارت های ذهنی، تعلیم و تربیت مهارت‌های فردی و گروهی، ارتقای روحیه ناامید نشدن از شکست و تلاش برای رسیدن به موفقیت، تحمل ابهام و توجه به ارزش‌های اجتماعی بودند که در قالب تم‌های محوری (8 مضمون) و 29 کدباز دسته‌بندی شدند. نتایج تحقیق بیان می نماید که تمامی مضامین اصلی تأثیر معناداری بر آموزش کارآفرینی دانش‌آموزان در مدارس دارند. این یافته‌ها با ادبیات موجود در زمینه یادگیری تجربی و نقش فعالیت‌های ورزشی در پرورش مهارت‌های نرم مورد نیاز کارآفرینان همخوانی دارد و بر ظرفیت ورزش و تربیت‌بدنی به‌عنوان ابزاری برای آموزش غیرمستقیم مفاهیم کارآفرینی تأکید می‌کند. پژوهش حاضر پیشنهاد می‌کند که برنامه‌های درسی تربیت‌بدنی با ادغام فعالیت‌های تجربی و فوق برنامه ورزشی هدفمند، مانند برگزاری رویدادها و مسابقات ورزشی، ورزش های گروهی، فردی و بازی‌های تفریحی مبتنی بر ترکیب و ادغام با حل مسئله، تحمل ابهام و تقویت کنترل درونی، بازطراحی شوند تا مهارت های کارآفرینانه در دانش‌آموزان تقویت شود. همچنین، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان تربیت‌بدنی جهت پیاده‌سازی این رویکرد توصیه می‌شود.
کلیدواژه ها
آموزش تربیت‌بدنی، آموزش کارآفرینی، دانش‌آموزان، کارآفرینی ورزشی، مدرسه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی