الگوهای آموزش تلفیقی در تربیت‌بدنی و تاثیر آن بر یادگیری و تربیت فرهنگی دانش‌آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1152-4THPECONF (R1)
نویسندگان
لیلا امیدی لرد *1، مرتضی بازدارقمچی قیه2
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان، اردبیل،ایران
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ،ایران،تهران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی الگوهای آموزش تلفیقی در درس تربیت‌بدنی و نقش آن در ارتقای کیفیت یادگیری و تربیت فرهنگی دانش‌آموزان دوره ابتدایی است. آموزش تلفیقی به‌عنوان رویکردی نوین، با ایجاد پیوند میان فعالیت‌های حرکتی، مفاهیم درسی و مهارت‌های فرهنگی، موجب یادگیری عمیق‌تر و اثرگذارتر می‌شود. این مطالعه با روش مرور نظام‌مند و بر اساس تحلیل ۲۰ منبع معتبر داخلی و خارجی انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که الگوهای آموزش تلفیقی، از جمله تلفیق تربیت‌بدنی با دروس ریاضی و علوم، مدل آموزش مبتنی بر المپیزم، تلفیق مهارت‌های تربیتی با فعالیت‌های بدنی و مدل‌های چندبعدی، باعث افزایش انگیزه، مشارکت فعال، تثبیت یادگیری، بهبود تعاملات اجتماعی، تقویت مهارت‌های فرهنگی و ارتقای نگرش‌های اخلاقی و هویتی دانش‌آموزان می‌شود. همچنین کیفیت یادگیری زمانی بیشترین رشد را دارد که معلمان از توانمندی‌های بین‌رشته‌ای برخوردار بوده و امکانات آموزشی و حمایت سازمانی لازم برای اجرای مدل‌های تلفیقی فراهم باشد. نتیجه‌گیری پژوهش نشان می‌دهد که تربیت‌بدنی با رویکرد تلفیقی، یکی از مؤثرترین راهبردها برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورش فرهنگی دانش‌آموزان ابتدایی است و می‌تواند به‌عنوان یک چارچوب برنامه‌ریزی کارآمد در مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش تلفیقی، تربیت بدنی، دوره ابتدایی، یادگیری، تربیت فرهنگی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر