تحول پارادایم در آموزش تربیت بدنی: نقش نوآوری ، فناوری های نوین و هوش مصنوعی
کد مقاله : 1154-4THPECONF
نویسندگان
امیرحسین مرادی *1، امیررضا راضی1، سینا اسمعیلی2، عرفان محمودی1
1دانشجومعلم مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی
2استاد تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی پردیس شهید رجایی ارومیه
چکیده مقاله
در عصر حاضر، آموزش تربیت بدنی با بهره‌گیری از نوآوری‌های فناورانه، تحولی شگرف را تجربه می‌کند. این مقاله به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی، فناوری‌های پوشیدنی، واقعیت مجازی و افزوده، و بازی‌های ویدئویی فعال در عرصه تربیت بدنی می‌پردازد. هوش مصنوعی با ارائه تحلیل‌های دقیق از حرکات ورزشی و طراحی برنامه‌های تمرینی شخصی‌شده، نقش یک دستیار هوشمند را برای مربیان ایفا می‌کند. فناوری‌های پوشیدنی با ردیابی شاخص‌های حیاتی مانند ضربان قلب و کالری مصرفی، امکان پایش عینی فعالیت‌های بدنی را فراهم ساخته و از طریق بازی‌وارسازی، انگیزه دانش‌آموزان را افزایش می‌دهند. واقعیت مجازی و افزوده نیز با شکستن محدودیت‌های فضای فیزیکی، محیط‌های تمرینی ایمن و جذابی را خلق می‌کنند که امکان تجربه ورزش‌های متنوع را در هر شرایطی فراهم می‌سازد. علاوه بر این، بازی‌های ویدئویی فعال با تلفیق سرگرمی و فعالیت بدنی، به جذب دانش‌آموزان کم‌انگیز کمک شایانی می‌کنند. در مجموع، این فناوری‌ها با شخصی‌سازی آموزش، ارائه بازخورد عینی، پیشگیری از آسیب و افزایش مشارکت، نه تنها کارایی آموزش تربیت بدنی را ارتقا می‌دهند، بلکه نقش بسزایی در نهادینه کردن فرهنگ سلامتی و تندرستی در میان نسل جدید ایفا می‌کنند. اگرچه چالش‌هایی چون هزینه و دسترسی نابرابر همچنان پابرجاست، اما چشم‌انداز آینده این حوزه با ادغام هوشمندانه فناوری و تربیت بدنی، آینده‌ای درخشان و امیدبخش را ترسیم می‌کند.
کلیدواژه ها
تربیت بدنی، هوش مصنوعی، فناوری‌های پوشیدنی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، بازی‌های ویدئویی فعال، نوآوری آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر