تحلیل جامعه‌شناختی و تطبیقی بازنمایی ارزش‌های جمع‌گرایی و فردگرایی در درس تربیت‌بدنی ایران و آلمان
کد مقاله : 1155-4THPECONF
نویسندگان
محمدعرفان خدابنده لو *، مهدیه عیدی، معصومه انوار، یاسمن زنده دل
دانشجو
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش، تحلیل جامعه‌شناختی و تطبیقی بازنمایی ارزش‌های جمع‌گرایی و فردگرایی در کتاب‌های درسی تربیت‌بدنی ایران و آلمان است. پژوهش حاضر از نوع کیفی-تحلیلی-تطبیقی است و با استفاده از تحلیل محتوای ساختاریافته کتاب‌های راهنمای معلم در ایران و کتاب‌های درسی رسمی Gymnasium و Gesamtschule در آلمان (نسخه ۲۰۲۳–۲۰۲۴) انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA 2024 برای تحلیل کیفی و SPSS 29 برای تحلیل کمی بررسی شدند.
یافته‌ها نشان داد که در ایران تمرکز بر فعالیت‌های گروهی، هماهنگی جمعی و مسئولیت اجتماعی غالب است و فرصت‌های فعالیت فردی محدود است. در آلمان، تعادل بین فعالیت‌های فردی و گروهی وجود دارد و دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری شخصی و ارزیابی عملکرد خود نقش فعال دارند. این نتایج حاکی از آن است که فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی هر کشور در برنامه درسی تربیت‌بدنی بازتاب یافته‌اند.
پیشنهاد می‌شود در ایران، برنامه درسی تربیت‌بدنی با ایجاد ترکیب متوازن فعالیت‌های فردی و گروهی و افزایش فرصت‌های ارزیابی شخصی دانش‌آموزان بهبود یابد. همچنین انجام پژوهش‌های میدانی و تحلیل تطبیقی با کشورهای دیگر می‌تواند به درک بهتر ارتباط فرهنگ و تربیت‌بدنی کمک کند.
کلیدواژه ها
بازنمایی ارزش‌ها؛ جمع‌گرایی؛ فردگرایی؛ کتاب‌های درسی تربیت‌بدنی؛ تحلیل تطبیقی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر