| ارزیابی دانش محتوایی-پداگوژیک دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی در زمینه ارگونومی نشستن دانشآموزان |
| کد مقاله : 1158-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
نجمه افهمی *1، سیده تابان حجازی2، فاطمه قائدی2 1استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان تهران 2دانشجوی کارشناسی، رشته آموزش تربیت بدنی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر، تحلیل سه مؤلفه PCK دانشجومعلمان رشته آموزشابتدایی شامل دانش محتوایی (CK)، دانش یادگیرنده (KOL) و نیات رفتاری (KIS) در زمینه ارگونومی نشستن دانشآموزان است. اهمیت این موضوع از نقش مستقیم وضعیت نشستن در سلامت اسکلتیعضلانی و یادگیری دانشآموزان ناشی میشود و از آنجا که معلمان عاملان اصلی ارتقای سلامت در کلاس درس هستند، بررسی PCK آنان ضرورت دارد. پژوهش بهصورت توصیفی-پیمایشی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. جامعه آماری را دانشجومعلمان دختر سال سوم و چهارم رشته آموزشابتدایی پردیس نسیبه در سال 1404 تشکیل میداد که 280 نفر بودند. از تعداد کل پرسشنامههای تکمیل شده ۱۰۰ پرسشنامه کامل به عنوان نمونه انتخاب شد. پایایی مؤلفههای پرسشنامه با آلفای کرونباخ بین 79/0 تا 94/0 و روایی محتوایی آن توسط متخصصان تأیید شد. دادهها با آزمون ناپارامتری ولیکاکسون و همبستگی اسپیرمن با نرمافزار SPSS26 تحلیل گردید. نتایج نشان داد میانه همه مؤلفهها از نقطه خنثی بالاتر بودند (001/0>P). KISبالاترین و CK پایینترین میانه و میانگین رتبههای مثبت (به ترتیب 67/4، 4/78 و 57/3، 8/52) را داشت. همچنین سابقه آموزشی تنها با CK رابطه مثبت و معنیدار نشانداد (05/0>P ،012/0=P). یافتهها بیانگر نوعی عدم توازن در PCK دانشجومعلمان بود؛ بدین معنا که اگرچه آنان نگرش مثبت و نیت قوی برای اقدام در زمینه آموزش وضعیت صحیح نشستن داشتند، اما دانش فنی لازم و درک عمیق از رفتارهای دانشآموزان بهطور کامل شکل نگرفته بود. یافتههای پژوهش میتواند مبنایی برای توسعه دورههای توانمندسازی معلمان، بازنگری در برنامهدرسی و طراحی کارگاههای آموزشی مبتنی بر تجربه، مشاهده سیستماتیک و تحلیل رفتار دانشآموزان باشد. |
| کلیدواژه ها |
| وضعیت نشستن، دانش محتوایی-فرابخشی، ارگونومی نشستن، دانش محتوایی، نیات رفتاری، دانش یادگیرنده |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |