| تأثیر بازیهای گروهی بر نشاط دانشآموزان و بهبود کیفیت آموزش تربیت بدنی |
| کد مقاله : 1161-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
محمد حسن گل محمدی * دانشگاه |
| چکیده مقاله |
| بخش قابل توجهی از ارزیابی عملکرد ورزشی مبتنی بر اندازهگیری دقیق کمیتهای فیزیکی است. این اندازهگیریها مستقیماً از مفاهیم اساسی ریاضیات ، آمار و فیزیک مشتق شدهاند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر اجرای بازیهای گروهی ساختاریافته بر میزان نشاط و کیفیت آموزش درس تربیت بدنی در دانشآموزان پسر دوره ابتدایی بود. این مطالعه به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی منطقه ۵ تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود که از میان آنها ۴۰ نفر بهصورت در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (۲۰ نفر) و کنترل (۲۰ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت ۸ هفته و در هر هفته دو جلسه ۴۵ دقیقهای در برنامههای تربیت بدنی خود بازیهای گروهی را تجربه کردند، در حالی که گروه کنترل به روش سنتی به فعالیت پرداختند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته نشاط تحصیلی و چکلیست مشاهده کیفیت آموزش بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که اجرای بازیهای گروهی بهطور معناداری منجر به افزایش نشاط (۰/۰۰۱>p ) و بهبود شاخصهای کیفیت آموزش از جمله مشارکت فعال و انگیزه در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. بر اساس این نتایج میتوان دریافت که ادغام بازیهای گروهی در برنامه درسی تربیت بدنی، راهبردی مؤثر برای ارتقای نشاط و کیفیت یادگیری است. |
| کلیدواژه ها |
| بازیهای گروهی، نشاط دانشآموزی، کیفیت آموزش، تربیت بدنی، آمار واحتمال. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |