مرور نظام مند اثر تمرینات اصلاحی بر ناهنجاری های زانو، کف پا و لگن دانش آموزان
کد مقاله : 1168-4THPECONF
نویسندگان
زینب مرشدی فهیم *1، مهدیه آیرم2، نگارسادات طباطبایی1
1دانشجو معلم تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان
2هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
امروزه دانش آموزان، به دلایل متنوعی همچون عادات غلط حرکتی، سبک زندگی نادرست و عوامل ژنتیکی، با شیوع بالای ناهنجاری اسکلتی-عضلانی مواجه اند که در صورت بی توجهی می توانند تعادل پاسچر، عملکرد حرکتی و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهند. این پژوهش، با هدف مرور نظام مند یافته های پژوهش های معتبر بین المللی، به بررسی نقش تمرینات تقویتی و اصلاحی پایین تنه در بهبود ناهنجاری های زانو، کف پای صاف و چرخش لگن در دانش آموزان می پردازد. مرور مطالعات انجام شده نشان می دهد که برنامه های تمرینی منظم 8 تا 12 هفته ای، به ویژه تمریناتی که با تمرکز بر عضلات مسئول ثبات لگن، کنترل زانو و حمایت قوسی پا طراحی شده اند، بیشترین اثربخشی را در اصلاح این ناهنجاری ها دارند. ترکیب تمرینات قدرتی با تمرینات حس عمقی، حرکات تقویتی اختصاصی پایین تنه و مداخلات حرکتی پویا، علاوه بر کاهش الگو های غلط حرکتی، موجب بهبود تعادل ایستا و پویا، افزایش عملکرد حرکتی و کاهش درد های مرتبط می شود.علاوه بر آن مداخله زود هنگام در دوران نوجوانی، به ویژه زمانی که هنوز ساختار اسکلتی انعطاف پذیرتر است، می تواند از پیشرفت ناهنجاری ها جلوگیری کرده و نقش مهمی در ارتقای سلامت حرکتی آینده ایفا کند. با توجه به این موضوع، طراحی برنامه های تمرینی هدفمند و قابل اجرا در محیط مدارس، به عنوان اقدامی ضروری برای ارتقای تندرستی دانش آموزان و پیشگیری از اختلالات اسکلتی-عضلانی توصیه می شود.
کلیدواژه ها
تمرینات اصلاحی، تمرینات تقویتی، ناهنجاری وضعیتی، دانش آموزان، ثبات لگن.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر