تحلیل نظام مسائل تربیت بدنی در آموزش و پرورش ایران و ارائه راهکار با بهره‌گیری از روش (CATWOE)
کد مقاله : 1170-4THPECONF
نویسندگان
زهرا تسلیمی *
گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
تربیت بدنی، فرآیندی آموزشی‌تربیتی است که از طریق فعالیت‌های جسمانی، سهم بی‌بدیلی در تحقق اهداف تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان دارد. این حوزه در عمل با کاستی‌های جدی و چالش‌های درهم‌تنیده‌ای مواجه است. این پژوهش با هدف تبیین نظام‌مند این مسائل و ارائه راه‌حلی جامع، با استفاده از چارچوب تحلیل سیستمی «کَت‌وُی» انجام شده است. این روش که مخفف عناصر «مشتریان، کنشگران، فرآیند تبدیل، جهان‌بینی، مالکان و محدودیت‌های محیطی» است، به درک ریشه‌ای مشکلات و تدوین راهکارهای اثرگذار کمک می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهد که مشتریان اصلی دانش‌آموزان و مشتریان ثانویه خانواده‌ها و جامعه هستند که مستقیماً تحت تأثیر کیفیت یا ضعف سیستم قرار می‌گیرند. معلمان تربیت‌بدنی کنشگران اصلی سیستم هستند که صلاحیت حرفه‌ای، انگیزه و دانش تخصصی آن‌ها تعیین‌کننده موفقیت سیستم است. جهان‌بینی حاکم بر این سیستم عبارت است از اینکه تربیت‌بدنی، حق مسلم هر کودک و نوجوان و سرمایه‌ای اساسی برای سلامت امروز و آینده جامعه بوده و نقشی هم‌تراز با دیگر دروس، حتی مهم‌تر، در پرورش نسلی متعادل و بالنده دارد، که هرگونه برنامه‌ریزی باید از این منظر انجام پذیرد. سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کلان در وزارت آموزش و پرورش، مالکان این سیستم هستند که می‌توانند با تغییر قوانین، تخصیص بودجه و اصلاح ساختار، تغییرات اساسی در سیستم ایجاد کنند. محدودیت‌های مالی، کمبود منابع انسانی متخصص در دوره ابتدایی، فرهنگ و نگرش جامعه و خانواده‌ها که گاهی بر موفقیت تحصیلی صرف، تأکید می‌کنند و کمبود فضای مدارس به ویژه در مناطق شهری پرتراکم از جمله محدودیت‌های محیطی شناسایی شده هستند. در پایان، راهکارهایی مبتنی بر نتایج تحلیل کَت‌وُی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
تربیت بدنی، آموزش و پرورش، روش کَت‌وُی، تحلیل سیستم‌ها، مسائل نظام‌مند
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر