| تحلیل نظام مسائل تربیت بدنی در آموزش و پرورش ایران و ارائه راهکار با بهرهگیری از روش (CATWOE) |
| کد مقاله : 1170-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
زهرا تسلیمی * گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| تربیت بدنی، فرآیندی آموزشیتربیتی است که از طریق فعالیتهای جسمانی، سهم بیبدیلی در تحقق اهداف تربیت تمامساحتی دانشآموزان دارد. این حوزه در عمل با کاستیهای جدی و چالشهای درهمتنیدهای مواجه است. این پژوهش با هدف تبیین نظاممند این مسائل و ارائه راهحلی جامع، با استفاده از چارچوب تحلیل سیستمی «کَتوُی» انجام شده است. این روش که مخفف عناصر «مشتریان، کنشگران، فرآیند تبدیل، جهانبینی، مالکان و محدودیتهای محیطی» است، به درک ریشهای مشکلات و تدوین راهکارهای اثرگذار کمک میکند. یافتهها نشان میدهد که مشتریان اصلی دانشآموزان و مشتریان ثانویه خانوادهها و جامعه هستند که مستقیماً تحت تأثیر کیفیت یا ضعف سیستم قرار میگیرند. معلمان تربیتبدنی کنشگران اصلی سیستم هستند که صلاحیت حرفهای، انگیزه و دانش تخصصی آنها تعیینکننده موفقیت سیستم است. جهانبینی حاکم بر این سیستم عبارت است از اینکه تربیتبدنی، حق مسلم هر کودک و نوجوان و سرمایهای اساسی برای سلامت امروز و آینده جامعه بوده و نقشی همتراز با دیگر دروس، حتی مهمتر، در پرورش نسلی متعادل و بالنده دارد، که هرگونه برنامهریزی باید از این منظر انجام پذیرد. سیاستگذاران و تصمیمگیران کلان در وزارت آموزش و پرورش، مالکان این سیستم هستند که میتوانند با تغییر قوانین، تخصیص بودجه و اصلاح ساختار، تغییرات اساسی در سیستم ایجاد کنند. محدودیتهای مالی، کمبود منابع انسانی متخصص در دوره ابتدایی، فرهنگ و نگرش جامعه و خانوادهها که گاهی بر موفقیت تحصیلی صرف، تأکید میکنند و کمبود فضای مدارس به ویژه در مناطق شهری پرتراکم از جمله محدودیتهای محیطی شناسایی شده هستند. در پایان، راهکارهایی مبتنی بر نتایج تحلیل کَتوُی ارائه شده است. |
| کلیدواژه ها |
| تربیت بدنی، آموزش و پرورش، روش کَتوُی، تحلیل سیستمها، مسائل نظاممند |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |