| پیامدهای تولید محتوای دانشآموزی در یادگیری فعال بر دانش تغذیه ورزشی: یک مرور نظاممند بر شواهد |
| کد مقاله : 1171-4THPECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
محمدامین خانی *1، پوریا زیبایی2 1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آسیبهای ورزشی و تمرینات اصلاحی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرا ن |
| چکیده مقاله |
| این مرور نظاممند با هدف ارزیابی تأثیر تولید محتوای دانشآموزی و سایر رویکردهای یادگیری فعال بر ارتقای دانش تغذیه ورزشی انجام شد. مطالعات انگلیسی و فارسی منتشرشده بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ در پایگاههای گوگل اسکالر، وبآوساینس، ریسرچگیت و مگیران با کلیدواژههای مرتبط جستوجو شدند. از بین ۴۳۹ مقاله شناساییشده، پس از حذف موارد تکراری و اعمال معیارهای ورود و خروج، ۲۷ مطالعه واجد شرایط انتخاب شد و دادهها بهصورت کیفی استخراج و تحلیل گردید. یافتهها نشان میدهد که مشارکت دانشآموزان در تولید محتوای آموزشی (از طراحی پرسشهای سناریومحور تا ساخت پوستر، پادکست و روایتهای دیجیتال) باعث یادگیری عمیقتر، افزایش انگیزه، تقویت احساس مالکیت و ارتقای مهارتهای قرن بیستویکم میشود. شواهد مطالعات مقطعی حاکی از سطح پایین دانش تغذیه ورزشی در میان دانشآموزان و دانشجویان ورزشکار است و مربیان و خانواده مهمترین منابع اطلاعاتی آنان هستند. مداخلههای آموزشی، بهویژه برنامههای بلندمدت و ترکیبی، منجر به افزایش معنادار دانش تغذیه میشوند؛ اما تغییر پایدار در رفتارهای تغذیهای همچنان به عوامل محیطی و میزان حمایت اجتماعی وابسته است. این مرور نشان میدهد که ترکیب روشهای یادگیری فعال با تولید محتوای تغذیه ورزشی توسط دانشآموزان میتواند راهبردی مؤثر برای ارتقای دانش، خودکارآمدی و سبک زندگی سالم باشد؛ با این حال، برای تأیید تأثیر آن بر رفتارهای غذایی و شاخصهای سلامت، نیاز به پژوهشهای تجربی کنترلشده با نمونههای بزرگتر و ارزیابی دقیقتر پیامدهای رفتاری و فیزیولوژیک وجود دارد. |
| کلیدواژه ها |
| تولید محتوای دانشآموزی، یادگیری فعال، تغذیه ورزشی، آگاهی تغذیهای، مرور نظاممند. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |