| بررسی ارتباط وضعیت تغذیه، فعالیت بدنی، کیفیت خواب و سلامت روان با اضطراب کنکور در دانشآموزان مدارس برتر قزوین |
| کد مقاله : 1175-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
مریم باقری1، مصطفی سلطانی2، زهره اسکندری *2 1کارشناس ارشد تغذیه ورزشی، دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش، قزوین، ایران 2استادیار گروه تغذیه ورزشی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رجاء، قزوین، ایران |
| چکیده مقاله |
| اهداف: هدف این پژوهش، بررسی وضعیت تغذیه، فعالیت بدنی، کیفیت خواب و سلامت روان و نیز تحلیل ارتباط آنها با اضطراب کنکور در دانشآموزان مدارس برتر شهر قزوین است. روش ها: این مطالعه بهصورت توصیفی–تحلیلی و مقطعی انجام شد و در مجموع ۱۴۰ دانشآموز پایه دوازدهم (۸۰ دختر و ۶۰ پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن، پرسشنامه فعالیت بدنی نسخه فارسی کوتاهشده (IPAQ)، پرسشنامه شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ، پرسشنامه رفتار تغذیه ای دانشآموزان نسخه فارسی (GSHS) و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) بود. نتایج: نتایج نشان داد بیش از ۶۴ درصد دانشآموزان کیفیت خواب نامطلوب داشته و حدود ۵۰ درصد فعالیت بدنی ناکافی گزارش کردند. همچنین ۷۶ تا ۷۷ درصد شرکتکنندگان سطح اضطراب متوسط تا شدید را تجربه کردند و دختران بهطور معناداری اضطراب بیشتری نسبت به پسران داشتند. یافتهها بیانگر وجود رابطه منفی و معنادار بین اضطراب کنکور و سلامت روان بود (001/0>P، 62/0-=r). علاوه بر این، کیفیت خواب ضعیف و الگوی تغذیهای ناسالم با افزایش سطح اضطراب مرتبط بودند، اما فعالیت بدنی در این نمونه اثر معناداری نشان نداد. این نتایج بر نقش مهم عوامل سبک زندگی و وضعیت سلامت روان در شکلگیری اضطراب تحصیلی تأکید دارد و میتواند مبنایی برای طراحی برنامههای آموزشی، مشاورهای، تغذیهای و مداخلات روانشناختی در مدارس باشد تا از افزایش اضطراب کنکور در دانشآموزان پیشگیری شود. |
| کلیدواژه ها |
| وضعیت تغذیه، فعالیت بدنی، کیفیت خواب، سلامت روان، اضطراب، دانش آموزان مدارس برتر |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |