بررسی مروری تأثیر تمرینات حرکتی بر ذهن‌آگاهی، تنظیم هیجان و مهارت‌های حرکتی
کد مقاله : 1177-4THPECONF (R3)
نویسندگان
پریا بشیری، عهدیه یدالله زاده *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تمرینات حرکتی به‌عنوان مداخله‌ای چندبعدی، نه‌تنها توان جسمانی را ارتقا می‌دهد، بلکه به‌صورت هم‌افزا ذهن‌آگاهی، تنظیم هیجان و مهارت‌های حرکتی را نیز تقویت می‌کند. این پژوهش توصیفی-مروری با هدف کاربردی، به روش مرور کتابخانه‌ای انجام شد و داده‌ها به‌صورت کیفی جمع‌آوری شدند. جامعه آماری شامل ۹۷ مقاله منتشرشده بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ در پایگاه‌های Google Scholar، PubMed، Scopus، Web of Science، SID و MagIran بود که با کلیدواژه‌های تمرینات حرکتی، ذهن‌آگاهی، تنظیم هیجان و مهارت‌های حرکتی جستجو شدند. پس از حذف موارد تکراری و غربالگری عنوان و چکیده، ۴۸ مقاله کنار گذاشته شد. در مرحله بررسی تمام‌متن، مطالعاتی که فاقد ابزار معتبر اندازه‌گیری ذهن‌آگاهی یا تنظیم هیجان بودند یا شاخص‌های قابل استناد عملکرد حرکتی نداشتند، حذف شدند. در نهایت ۲۹ مطالعه با کیفیت روش‌شناختی مناسب وارد تحلیل روایتی شدند.انواع تمرینات اجرا‌شده شامل فعالیت‌های هوازی، تمرینات ثبات مرکزی و تمرینات ذهنی-بدنی بود. نتایج نشان داد تمرینات حرکتی به‌طور معنادار مهارت‌های حرکتی را بهبود می‌بخشد، توجه و آگاهی بدنی را افزایش می‌دهد و توانایی تنظیم هیجان را تقویت می‌کند. به‌ویژه تمرینات ذهنی-حرکتی مانند یوگا و فعالیت‌های ترکیبی توجه-حرکت، هماهنگی، تمرکز و کنترل حرکتی را به‌طور چشمگیری ارتقا دادند. این یافته‌ها تأیید می‌کند که تمرینات حرکتی به‌عنوان مداخله‌ای چندوجهی، علاوه بر ارتقای عملکرد جسمانی، فرآیندهای روان‌شناختی مرتبط با ذهن‌آگاهی و تنظیم هیجان را بهبود می‌بخشد و از این طریق به تقویت پایدار مهارت‌های حرکتی منجر می‌شود.
کلیدواژه ها
بررسی مروری روایتی ،تمرین‌های حرکتی، ذهن‌آگاهی، تنظیم هیجانی، مهارت‌های حرکتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی