کاربرد هوش مصنوعی در تربیت بدنی: راهبرد‌های آینده آموزش معلمان
کد مقاله : 1183-4THPECONF (R1)
نویسندگان
محمد مهدی نامی *1، نعمت الله نجاتمند ملاری2، یدالله آزادی3
1دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان- پردیس چمران- تهران
2استادیار، دکترای فیزیولوژی ورزشی، گروه آتربیت بدنی، تهران، استان تهران، ایران.
3استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران، تهران
چکیده مقاله
دیجیتالی شدن و توسعه هوشمند به پیشرفت صنعت ورزش کمک کرده و بهبود کیفیت معلمان تربیت بدنی را به همراه داشته است. هوش مصنوعی نه تنها به عنوان یک ابزار کمکی مهم برای معلمان تربیت بدنی عمل می‌کند، بلکه می‌تواند به یک پشتیبان مؤثر برای ارتقای رشد دانش‌آموزان تبدیل می‌شود. این مقاله تحقیقات موجود در این زمینه را بررسی کرده و تحلیل جامعی از ابزار و کاربرد هوش مصنوعی در آموزش تمرینات ورزشی ارائه می‌دهد. روش پژوهش مروری نظام‌مند است. یافته ها نشان داد تحقیقات در مورد کاربرد هوش مصنوعی در تربیت بدنی هنوز در مراحل اولیه است. توسعه تجهیزات ورزشی جدید با عملکردهای تعاملی هوشمند می‌تواند لذت ورزش دانش‌آموزان را بهبود بخشیده، مدل‌های آموزش را نوآورانه کند و مفهوم آموزش تربیت بدنی را غنی‌تر سازد. فراهم نمودن محیط تمرین مجازی برای بازیکن، استفاده از تجهیزات و پوشاک هوشمند برای تجزیه و تحلیل عملکرد ورزشکار و تهیه برنامه تمرینی متناسب با شرایط ورزشکار و شبیه‌سازی موقعیت‌های مختلف تمرینی جهت آماده سازی بهتر ورزشکار از مزایای کاربرد هوش مصنوعی در تربیت‌بدنی است؛ ولی استفاده از این فناوری با چالش‌هایی چون فراهم نبودن زیرساخت فنی، فقدان معلم متخصص در زمینۀ کار با این سیستم‌ها و تعمیر سیستم، ملاحظات اخلاقی مانند حریم خصوصی و سلامت روان به دلیل وابستگی شدید به فناوری و کاهش عزت نفس مواجه است. نتایج این مقاله، راهنمایی‌های ارزشمندی را برای مربیان و سیاست‌گذاران جهت تدوین ساز وکارهای توسعه و آموزش با کیفیت بالای معلمان تربیت بدنی ارائه می‌دهد. مشارکت در کارهای خلاقانه‌تر، جهت‌گیری معلمان تربیت بدنی آینده است.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، تربیت بدنی، تربیت معلم، آموزش، ورزش دیجیتال.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر