تأثیر انگیزش و انتظار مثبت بر خودکارآمدی و یادگیری مهارت‌های حرکتی: نقش میانجی تهدید کلیشه (یک مرور سیستماتیک کیفی)
کد مقاله : 1186-4THPECONF (R2)
نویسندگان
ستایش احمدی *1، سارا باقری2، مریم عبدالشاهی3
1معلم رسمی وزارت آموزش و پرورش دانشجوی کارشناسی ارشد گروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان
2استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان
3دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه الزهرا تهران
چکیده مقاله
تهدید کلیشه نقش مهمی در کاهش تبحر حرکتی و انگیزش فراگیران در یادگیری مهارت‌های حرکتی دارد. هدف این مطالعه تحلیل شواهد انگیزش و آموزش مبتنی بر انتظار در کاهش اثر تهدید کلیشه بر خودکارآمدی و یادگیری مهارت‌های حرکتی بود. این پژوهش توصیفی، از نظر هدف کاربردی و روش اجرای آن مرور کتابخانه‌ای مقالات است. داده‌ها به صورت کیفی جمع‌آوری شد. جامعه آماری شامل 80 مقاله منتشرشده بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ در پایگاه‌های معتبرGoogle Scholar، PubMed و Scopus بود که با کلیدواژه‌های مرتبط با تهدید کلیشه، آموزش مبتنی بر انتظار، یادگیری حرکتی، خودکارآمدی و انگیزش انتخاب شدند که 20 مورد مشابه آن گزینش شده و برای تحلیل، کدگذاری و بررسی شدند. پژوهش‌ها نشان داد که تهدید کلیشه، عملکرد و یادگیری مهارت‌های حرکتی را کاهش می‌دهد، در حالی‌که مداخلاتی مانند افزایش انتظار، تمرکز بیرونی، حمایت از خودمختاری و حذف پیام‌های کلیشه‌ای می‌توانند این اثر منفی را کاهش دهند یا از بین ببرند. نتایج بیانگر آن است که یادگیری حرکتی تنها یک فرایند جسمانی نیست، بلکه تحت تأثیر باورها و پیام‌های اجتماعی قرار دارد. بنابراین، برای بهبود یادگیری و عملکرد حرکتی، لازم است محیط‌های آموزشی به‌گونه‌ای طراحی شوند که از بازتولید کلیشه‌ها جلوگیری کرده و شرایطی مبتنی بر انتظار موفقیت، انگیزش و ادراک توانایی فراهم کنند. این موضوع برای گروه‌های در معرض تهدید اهمیت دارد. پیشنهاد می‌شود بررسی‌های آینده، اثربخشی طولانی‌مدت مداخلات انگیزشی و مبتنی بر انتظار را در محیط‌های آموزشی مانند مدارس و فرهنگ‌های مختلف مورد سنجش قرار دهند، زیرا این شواهد می‌توانند توسعه‌ کاربردی‌تر نظریه‌های یادگیری حرکتی را ممکن سازند.
کلیدواژه ها
تهدید کلیشه، آموزش مبتنی بر انتظار، یادگیری حرکتی، خودکارآمدی، انگیزش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر