| تأثیر انگیزش و انتظار مثبت بر خودکارآمدی و یادگیری مهارتهای حرکتی: نقش میانجی تهدید کلیشه (یک مرور سیستماتیک کیفی) |
| کد مقاله : 1186-4THPECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
ستایش احمدی *1، سارا باقری2، مریم عبدالشاهی3 1معلم رسمی وزارت آموزش و پرورش دانشجوی کارشناسی ارشد گروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان 2استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان 3دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه الزهرا تهران |
| چکیده مقاله |
| تهدید کلیشه نقش مهمی در کاهش تبحر حرکتی و انگیزش فراگیران در یادگیری مهارتهای حرکتی دارد. هدف این مطالعه تحلیل شواهد انگیزش و آموزش مبتنی بر انتظار در کاهش اثر تهدید کلیشه بر خودکارآمدی و یادگیری مهارتهای حرکتی بود. این پژوهش توصیفی، از نظر هدف کاربردی و روش اجرای آن مرور کتابخانهای مقالات است. دادهها به صورت کیفی جمعآوری شد. جامعه آماری شامل 80 مقاله منتشرشده بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ در پایگاههای معتبرGoogle Scholar، PubMed و Scopus بود که با کلیدواژههای مرتبط با تهدید کلیشه، آموزش مبتنی بر انتظار، یادگیری حرکتی، خودکارآمدی و انگیزش انتخاب شدند که 20 مورد مشابه آن گزینش شده و برای تحلیل، کدگذاری و بررسی شدند. پژوهشها نشان داد که تهدید کلیشه، عملکرد و یادگیری مهارتهای حرکتی را کاهش میدهد، در حالیکه مداخلاتی مانند افزایش انتظار، تمرکز بیرونی، حمایت از خودمختاری و حذف پیامهای کلیشهای میتوانند این اثر منفی را کاهش دهند یا از بین ببرند. نتایج بیانگر آن است که یادگیری حرکتی تنها یک فرایند جسمانی نیست، بلکه تحت تأثیر باورها و پیامهای اجتماعی قرار دارد. بنابراین، برای بهبود یادگیری و عملکرد حرکتی، لازم است محیطهای آموزشی بهگونهای طراحی شوند که از بازتولید کلیشهها جلوگیری کرده و شرایطی مبتنی بر انتظار موفقیت، انگیزش و ادراک توانایی فراهم کنند. این موضوع برای گروههای در معرض تهدید اهمیت دارد. پیشنهاد میشود بررسیهای آینده، اثربخشی طولانیمدت مداخلات انگیزشی و مبتنی بر انتظار را در محیطهای آموزشی مانند مدارس و فرهنگهای مختلف مورد سنجش قرار دهند، زیرا این شواهد میتوانند توسعه کاربردیتر نظریههای یادگیری حرکتی را ممکن سازند. |
| کلیدواژه ها |
| تهدید کلیشه، آموزش مبتنی بر انتظار، یادگیری حرکتی، خودکارآمدی، انگیزش. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |