طراحی و اعتبارسنجی مدل راهبردی توسعه ورزش دانش‌آموزی در مدارس شهر تهران
کد مقاله : 1193-4THPECONF
نویسندگان
مصطفی طیبی *1، افسانه روحانی2، زهره برهانی کاخلی3
1عضو هیئت علمی گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ١٤٦٦٥-٨٨٨ تهران، ایران
2دبیر رسمی اموزش و پرورش .منطقه یک شهر تهران . تهران . ایران
3استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارزیابی الگوی راهبردی توسعه ورزش دانش‌آموزی در مدارس شهر تهران انجام شد. برای دستیابی به این هدف، یک رویکرد ترکیبی اکتشافی به کار گرفته شد که در مرحله نخست، از طریق مرور نظام‌مند مطالعات داخلی و خارجی در حوزه فعالیت بدنی نوجوانان، مدیریت مدرسه، و سیاست‌گذاری تربیت‌بدنی، داده‌های کیفی گردآوری شد. در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴، مجموعه‌ای از منابع معتبر شناسایی گردید که پس از ارزیابی روایی، ۷۲ مطالعه واجد شرایط وارد تحلیل شدند.تحلیل محتوای مطالعات، منجر به شناسایی ۹۵ مقوله اولیه شد. این مقوله‌ها براساس هم‌پوشانی مفهومی در چند محور عمده شامل توانمندسازی معلم تربیت‌بدنی، محیط یادگیری فعال، مدیریت عملکرد مدرسه، ساختار سیاست‌گذاری، عدالت ورزشی، و حمایت‌های انگیزشی–اجتماعی دانش‌آموزان سازمان‌دهی شدند. برای تعیین میزان اهمیت نسبی عوامل، از روش آنتروپی شانون استفاده شد که نشان داد مؤلفه‌هایی نظیر «کیفیت اجرای درس تربیت‌بدنی»، «مشارکت مدیر در استانداردسازی فعالیت بدنی» و «سطح دسترسی دانش‌آموزان به فضاهای ورزشی» بیشترین وزن را دارند.بر اساس ترکیب یافته‌ها و تحلیل‌های تکمیلی خبرگان، یک الگوی راهبردی مشتمل بر چهار نوع رویکرد مدیریتی در مدارس استخراج شد:اعتبار این الگو از طریق نظرسنجی خبرگان تربیت‌بدنی و مدیران منتخب مناطق آموزشی تهران و با بهره‌گیری از ضریب کاپای کوهن تأیید شد که بیانگر توافق مناسب ارزیابان بود. نتایج پژوهش نشان داد که توسعه ورزش دانش‌آموزی در مدارس تهران نیازمند ترکیبی از حمایت‌های آموزشی، مدیریتی و زیربنایی است و اتخاذ یک مدل راهبردی منسجم می‌تواند نقش مهمی در ارتقای مشارکت بدنی و بهبود کیفیت تجربه ورزشی دانش‌آموزان ایفا کند.
کلیدواژه ها
ورزش دانش‌آموزی، مدیریت مدرسه، توسعه تربیت‌بدنی، فراترکیب، آنتروپی شانون
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر