تاثیر آموزش مجازی و فناوری‌های نوین بر یادگیری در درس تربیت بدنی
کد مقاله : 1194-4THPECONF (R1)
نویسندگان
محمدحسن جودکی *، علی چنکشی
دانشجومعلم
چکیده مقاله
آموزش مجازی به عنوان یک تحول اجتناب‌ناپذیر در نظام‌های آموزشی جهان، به‌ویژه در دوران همه‌گیری کووید ۱۹، نقش مهمی در تداوم فرایند یادگیری ایفا کرده است. این مقاله مروری نظام‌مند با هدف شناسایی مولفه‌های اثرگذار بر آموزش مجازی درس تربیت بدنی انجام شده است. با بررسی و تحلیل ۲۳ مقاله معتبر، یافته‌ها نشان می‌دهد که اگرچه آموزش مجازی به دلیل ماهیت عملی درس تربیت بدنی با چالش‌هایی مانند ضعف در بازدهی یادگیری، اعتبارسنجی و ارزشیابی، کمبود نظارت، مشکلات فنی و زیرساختی و نیز کاهش تعامل چشمی مواجه است، اما از مزایای قابل توجهی از جمله انعطاف‌پذیری زمانی مکانی، امکان دسترسی برای اقشار مختلف، افزایش خلاقیت در دانش‌آموزان و تقویت تولید محتوای الکترونیکی برخوردار است. نقش معلم در این محیط از انتقال‌دهنده اطلاعات به تسهیل‌گر فرآیند یادگیری تغییر می‌یابد و حمایت خانواده به عنوان عاملی دوسویه بسیار حائز اهمیت است. همچنین، طراحی الگوی آموزشی کارآمد شامل مولفه‌های مدیریتی، نگرشی، حمایتی و فرآیند تدریس، همراه با ارائه بازخورد به‌موقع، از ضروریات موفقیت در این حوزه شناسایی شده‌است. در این پژوهش، مقالات منتشرشده در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۳ که ارتباط مستقیم با آموزش مجازی تربیت‌بدنی داشتند، انتخاب و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی بررسی شدند. در نهایت، این پژوهش نتیجه می‌گیرد که آموزش مجازی تربیت بدنی نه‌تنها یک جایگزین اجتناب‌ناپذیر، بلکه فرصتی برای بازتعریف روش‌های تدریس است. یافته‌ها نشان می‌دهد که موفقیت این آموزش وابسته به طراحی الگوی‌تلفیقی‌هوشمند شامل برنامه‌ریزی مدیریتی‌دقیق، توانمندسازی معلمان در تولید محتوای‌الکترونیکی، تقویت نقش خانواده در حمایت یادگیری و استفاده از بازخورد مستمر برای ارتقای کیفیت آموزشی است.
کلیدواژه ها
آموزش مجازی، تربیت‌بدنی، فناوری‌های نوین، آموزش الکترونیک
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر