| مطالعه اثربخشی درس تربیتبدنی در مدارس استان گیلان |
| کد مقاله : 1196-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
عیسی اسکندری * آموزش وپرورش |
| چکیده مقاله |
| تربیتبدنی بهعنوان بخشی از برنامه درسی مدارس، نقش مهمی در سلامت جسمانی، رفتار تحصیلی و سبک زندگی دانشآموزان دارد. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درس تربیتبدنی در مدارس استان گیلان است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان تربیتبدنی مدارس استان گیلان بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. دادهها بهوسیله پرسشنامه استاندارد اثربخشی درس تربیتبدنی سلطانی و همکاران (۱۳۹۲) شامل ۲۴ سؤال و شش مؤلفه (اثربخشی مهارتی، دانشی، اجتماعی، فرهنگی، جسمانی و روحی) جمعآوری شد. تحلیل دادهها با بهرهگیری از آمار توصیفی و آزمونهای کولموگروف–اسمیرنوف و t مستقل و با استفاده از نرمافزارهای SPSS 22 و Excel 2013 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که میانگین متغیر «اثربخشی درس تربیتبدنی» بالاتر از حد متوسط است. همچنین، میانگین تمامی مؤلفههای اثربخشی نیز بالاتر از حد متوسط گزارش شد. در این میان، مؤلفه اثربخشی فرهنگی با میانگین 3.65 و اثربخشی اجتماعی با میانگین 3.54 بالاترین امتیازها را به خود اختصاص دادند. براساس نتایج، درس تربیتبدنی میتواند بهعنوان یک مداخله مؤثر در بهبود وضعیت جسمانی و ارتقای رفتارهای سالم دانشآموزان عمل کند. بااینحال برای افزایش اثربخشی آن، بازنگری در محتوا و روشهای تدریس متناسب با بافت محلی، جنسیت و سطح تحصیلی دانشآموزان ضروری است. پیشنهاد میشود ارتقای برنامههای آموزش معلمان، تأمین تجهیزات آموزشی و گنجاندن مؤلفههای انگیزشی و فعالیتهای پس از مدرسه در سیاستگذاریهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| اثربخشی، تربیتبدنی، دانشآموزان، استان گیلان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |