| چالشها و فرصتهای معلمان تربیتبدنی در عصر یادگیری دیجیتال |
| کد مقاله : 1201-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
فرشته محمدی *1، محمدرضا اسمعیلی2 1کارشناس ورزش 2عضو هیأت علمی |
| چکیده مقاله |
| در دهههای اخیر، فناوریهای دیجیتال نقش بسزایی در تحول آموزش و پرورش و توسعه حرفهای معلمان ایفا کردهاند. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از تحلیل تماتیک، به بررسی چالشها و فرصتهای معلمان تربیتبدنی در بهرهگیری از فناوریهای دیجیتال پرداخته است. جامعه پژوهش شامل ۱۹ معلم فعال در مدارس ایران بود که تجربه استفاده از ابزارهای دیجیتال در آموزش و توسعه حرفهای داشتند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری و تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد که چالشهای اصلی معلمان در دو حوزه ساختاری و نگرشی قرار دارند؛ محدودیت تجهیزات و منابع، دسترسی ناکافی به اینترنت، مقاومت نگرشی، اضطراب فناورانه و باورهای فردی از جمله موانع مهم هستند. در مقابل، فرصتها شامل بهرهگیری از پلتفرمهای دیجیتال، محیطهای یادگیری تطبیقی و همکاری دیجیتال، آموزش مستمر و مشارکتی، توانمندسازی فناورانه و ارتقای مهارتهای دیجیتال است. نتایج پژوهش نشان میدهد که غلبه بر موانع موجود و بهرهگیری هدفمند از فرصتهای دیجیتال میتواند توسعه حرفهای معلمان تربیتبدنی را بهبود بخشد و کیفیت آموزش و یادگیری را در مدارس ایران ارتقا دهد. یافتههای این مطالعه میتوانند راهنمایی عملی برای سیاستگذاران آموزشی و مدیران مدارس در طراحی برنامههای توسعه حرفهای مبتنی بر فناوری فراهم آورند. |
| کلیدواژه ها |
| معلمان تربیتبدنی، توسعه حرفهای، فناوری دیجیتال، یادگیری مشارکتی، چالشها و فرصتها. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |